Slik påvirkes Norge og våre medlemmer av krigen i Ukraina

(Foto: Ingunn Eriksen)

I dag ble det et litt mer alvorstynget frokostmøte, om hvordan krigen i Ukraina påvirker våre medlemmer. Fagforeningsleder i Sør-Varanger, Torbjørn Brox Webber, forteller om hvordan det er å være en av de nærmeste naboene til Russland. Vi møter også Anny Austreheim, hovedtillitsvalgt i Utsira, kommunen som tar imot flest flyktninger. I tillegg møter du utenriksminister Anniken Huitfeldt og nestleder i Fagforbundet, Helene Skeibrok.

25.05.2023
Sist oppdatert: 25.05.2023

Det ble et mer alvorstynget frokostmøte denne gangen. Krigen i Ukraina pågår fortsatt for fullt, og påvirker hele Europa. Norge har tatt imot flere tusen flyktninger som bosettes landet rundt, ved hjelp av våre medlemmer ute i kommunene.

Vi tok en prat med utenriksminister Anniken Huitfeldt og nestleder i Fagforbundet Helene Skeibrok om krigen i Ukraina og hvordan den påvirker Norge og våre medlemmer.

I tillegg forteller fagforeningsleder i Sør-Varanger Tørbjørn Brox Webber om hvordan det er å være en av de nærmeste naboene til Russland nå i dag.

Og  vi snakker Med Anny Austreheim som er hovedtillitsvalgt i Utsira kommune. Det er den kommunen i landet som tar imot flest flyktninger i forhold til hvor mange innbyggere som bor der.