Fagforbundet og AUF vil forby profitt i barnehagene

Leder i Fagforbundet Mette Nord og AUF-leder Ina Libak på Arbeiderpartiets landsmøte 2019 med felles krav om profittfrie barnehager. (Foto: Fagforbundet/Renate Tårnes)

AUF og Fagforbundet vil ha med Arbeiderpartiets landsmøte på forbud mot barnehageprofitt, skriver Klassekampen.

05.04.2019 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 24.04.2019

Klassekampen.no | Vil forby profitt

– Vi har en barnehagesektor som løper løpsk. Store kommersielle selskaper driver en stor del av barnehagene og det er dårlige lønns- og arbeidsvilkår, sier AUF-leder Ina Libak.

Sammen med Fagforbundets leder Mette Nord roper hun varsko om utviklingen i barnehagesektoren.

– Nå ser vi konsekvensene av en barnehagereform som i sin tid var viktig, sier Nord.

Hun viser til barnehageforliket fra 2003 der private barnehager var sentrale for å nå målet om full barnehagedekning.

– Nå er private barnehager solgt videre til store konserner som har sett muligheten til å tjene store penger. Barnehager har blitt et investeringsobjekt, sier Nord.

Les hele saken i Klassekampen