Full kles-seier for hjemmehjelpere i Porsgrunn

FULL SEIER: Nestleder i Fagforbundet Porsgrunn, Nina Lund (t.h), og Siri Sørlie fra Sykepleierforbundet har fått gjennomslag for yttertøy og sko til hjemmetjenesten. For tre år siden viste de fram hva ansatte i hjemmetjenesten fikk av klær fra arbeidsgiver, kontra hva de fra teknisk etat fikk. (Foto: Faksimile Telemarksavisa)

Ansatte i hjemmetjenesten måtte sørge for arbeidssko og ytterjakker selv. Det ville Fagforbundet ha en slutt på. I Porsgrunn har de, sammen med sykepleierforbundet, fått til endringer som fort kan få ringvirkninger over hele Kommune-Norge.

13.03.2019 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 13.03.2019

Det har vært lang vei fram. I februar 2016 satt Fagforbundet og sykepleierforbundet saken på dagsorden. De mente det var urettferdig at hjemmetjenesten, hvor det nesten bare jobber kvinner, må betale yttertøy og sko selv. Dette i motsetning til i Kommunalteknikk, hvor menn er i klart flertall og får alt arbeidstøy bekostet av arbeidsgiver.

– Vi syntes dette var rett og slett diskriminerende, forteller nestleder i Fagforbundet Porsgrunn, Nina Lund. Hun har selv bakgrunn fra hjemmesykepleien og savnet arbeidstøy da hun jobbet der.

– Vi begynte å snakke med sykepleierforbundet, og sammen tok vi dette opp med kommunen, forteller Lund.

Står i særavtalen

I kommunens egen særavtale om arbeidstøy står det at «arbeidstaker skal, som hovedregel, få utlevert arbeidstøy etter behov».

Forbundene gikk i forhandlinger med kommunen våren 2016, men forhandlingene førte ikke fram. Da tok de saken videre til kretsmekler, og det ble satt ned en gruppe hvor både arbeidsgiver og fagforeningene var representert.

Full seier- gjelder hele sektoren

Først fikk de gjennomslag for yttertøy, fleece og regntøy, og etter tre år fikk de også ja til sko, brodder og paraplyer, samt lue og votter. Og avtalen gjelder for hele sektoren, ikke bare i hjemmetjenesten, men også på sykehjemmene. På sykehjemmene har de sørget for at de ansatte får innesko.

– Vi er stolte av at vi har fått igjennom dette. Det betyr veldig mye for arbeidstakerne. Selv om prosessen har vært grusomt lang viser det at det nytter, det er bare å stå på, sier Lund.

Kan skape presedens

Nå viser det seg at saken kan få stor prinsipiell betydning. I dag er hovedregelen i de aller fleste kommuner at ansatte i hjemmetjenesten må sørge for yttertøy og arbeidssko selv. Etter seieren i Porsgrunn håper Fagforbundet at denne saken kan skape presedens for andre kommuner i landet også.

– Vi har fått veldig mange henvendelser fra foreninger og tillitsvalgte i andre kommuner som ønsker å vite hvordan vi har gått fram, forteller Lund. Fagforbundet venter på protokollen fra kommunen som dokumenterer prosessen.

Rett og rimelig

Kommunalsjef Aud Fleten sier til Telemarksavisa at hun først og fremst er fornøyd med at de har satt punktum for saken.

– Saken har en veldig lang historie og det har tatt altfor lang tid. Men nå har vi gjort det vi ønsket, nemlig å se på helheten i hele kommunen og latt alle faggrupper bli hørt, og har gjort noen justeringer ut fra det. At noen yrkesgrupper føler de blir mindre verdsatt enn andre ønsker vi selvfølgelig ikke, sier hun.

– Hjemmetjenesten går også ute i vær og vind, vasser i snø og har slitasje på arbeidstøy og sko og det er rettferdig og rimelig at de også skal få det av kommunen, sier Fleten.

Les hele saken «Vant fram etter tre års kamp – nå slipper de å betale selv» i Telemarksavisa (pluss-sak)