– Helsesekretærer kan avlaste både fastleger og sykehusleger, mener Fagforbundet.

Illustrasjonsfoto

Illustrasjonsfoto (Foto: Per Flakstad, Fagbladet)

Ifølge NRK Hordaland er fastleger lei av å skrive sykemeldinger for sykehusleger. Pasienter blir sendt tilbake til fastlegen for å få henvisning til samme sykehus. – Frustrerende og tidkrevende, sier fastlegetillitsvalgt til NRK.

20.02.2019 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 18.02.2022

Fagforbundet mener det er på tide å se på oppgavedelingen mellom leger og helsesekretærer.

– Vi har merket oss at leger mener de bruker alt for mye av sin tid på oppgaver som ligger utenfor deres primærområde. Helsesekretærer kan avlaste både fastleger og sykehusleger, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

Fagforbundet har i flere år påpekt behovet for å få en avlastning av kontoroppgaver og oppgaver som ligger utenfor primærområdet for høyt utdannet helsepersonell.

Ønsker samarbeid med legeforeningen

Fagforbundet ønsker et samarbeid med Den norske legeforening hvor vi ser på hvilke muligheter som finnes i dag for å få til en bedre oppgavedeling mellom leger og helsesekretærer.

– Vi har erfart at både Helse- og omsorgsdepartementet og Helsedirektoratet har prøvd å komme disse utfordringene i møte. Men slik vi oppfatter situasjonen har ikke statlige myndigheter kommet med tilfredsstillende løsninger til nå, sier Nord.

Utfører flere oppgaver i primærhelsetjenesten

Fagforbundet ønsker å ta dette på alvor og vi har sett hvilke ressurser helsesekretærer har. Og skulle det være noen områder hvor kompetansen ikke er helt tilfredsstillende bør det ikke være vanskelig å justere kompetansegrunnlaget. Ikke minst viser bruken av helsesekretærer i primærhelsetjenesten at de kan utføre flere oppgaver enn hva som er tillagt samme gruppe innen spesialisthelsetjenesten.

Fastleger er under press

Fastlegeordningen er under press over hele landet. Stress, arbeidspress og flere ekstraoppgaver er blant årsakene. På toppen kommer økt oppgaveoverføring fra sykehusene skriver NRK.

Les hele saken: Fastlegar lei av «sekretæroppgåver» frå sjukehusa: – Dei må skriva sjukmeldingar sjølve.

Opposisjonen på Stortinget fikk i januar 2018 vedtatt at fastlegeordningen skal evalueres. Helse- og omsorgsdepartementet kommer med en rapport 1. september. I tillegg har regjeringen varslet en handlingsplan for allmennlegetjenesten i løpet av våren.

Les også: Vi må utdanne flere helsesekretærer