Davidsen kritiserer urettferdige pensjonsregler

Jan Davidsen tok til orde for at folk ikke skal kunne tape pensjon på å jobbe lenge. (Foto: Birgit Dannenberg/Fagforbundet)

– Det strider mot sunn fornuft når ansatte taper pensjon på å stå lenge i jobb, sa Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen under en høring om urettferdige regler for offentlige pensjonister.

01.02.2019 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 08.04.2021

Davidsen er tidligere leder av Fagforbundet. Han minnet politikerne i arbeids- og sosialkomiteen på at det er vanskelig for folk flest å forstå hvordan de på den ene siden kan be ansatte om å stå lenger i jobb, samtidig som de ikke gjør noe med samordningsreglene som gjør at offentlig ansatte taper mer og mer pensjon jo lenger de jobber, skriver Fagbladet.

– Dagens regler er et klart brudd på det dere hver eneste dag ber oss om å gjøre. Det strider rett og slett mot sunn fornuft å ikke gjøre noe med dette, sa Jan Davidsen i den åpne høringen om forslaget om å endre samordningsreglene.