Unge kvinner blir grovt utnyttet i skjønnhetsbransjen

SA OPP: Joslin Zeito sa opp jobben på salongen Wax on Wax off fordi hun er kritisk til arbeidsforholdene og kontraktene der hun risikerte lønnstrekk. Eller krav om opp mot 250.000 kr om hun sa opp og ikke sa ifra om hvor hun skulle jobbe etterpå. (Foto: Øystein Windstad, Fagbladet)

– Elendige og ulovlige arbeidsforhold. Unge kvinner blir grovt utnyttet. Vi ser bare toppen av isfjellet, varsler tillitsvalgt om forholdene i en voksende skjønnhetsbransje, skriver Fagbladet.

13.12.2018 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 12.12.2018

De fjerner hår fra legger og bikinilinjer, trimmer bryn og negler og skyter Botox i rynker og lepper. De gjør at folk føler seg vakrere når de går ut av behandlingsrommene.

Mange av dem har kommet til Norge med en drøm om gode lønns- og arbeidsvilkår, men opplever det stikk motsatte.

Dømt for grov utroskap og skattesvik

Nylig ble en mann som har drevet flere selskaper i bransjen, dømt til fengsel for grov

Fagbladet: Joslin kom til Norge for å jobbe i skjønnhetsbransjen: Risikerte lønnstrekk hvis hun snakket med kollegaer om lønna

– Dette er kvinnenes byggebransje

Nå er historien hennes en del av Fagforbundets stadig voksende bunke med eksempler på alt fra useriøse forhold, brudd på arbeidsmiljøloven og dommen for grov utroskap og skattesvik.

– Det må bli flere og strengere kontroller med skjønnhetsbransjen. Om ikke står døra på vidt gap for at organiserte kriminelle kan ta over, advarer arbeidslivsekspert Elin Ørjasæter.

Fagbladet: Elin Ørjasæter: – Dette er kvinnenes byggebransje

Fagforbundet vil organisere skjønnhetsbransjen

Fagforbundet jobber for at alle våre medlemmer skal ha trygge og gode arbeidsvilkår. I 2014 ble foreningen for hudpleierne medlemmer av Fagforbundet.Vi organiserer hudterapeuter, hudpleiere og kosmetologer.

Se alle dine medlemsfordeler - bli medlem i dag!

I snart et år har tillitsvalgt Stig Berntsen i Fagforbundet i Oslo gått fra skjønnhetssalong til skjønnhetssalong i hovedstaden for å finne ut hva slags arbeidsforhold kvinner som Joslin jobber under.

Kynisk utnyttelse av unge kvinner

Han kaller det kynisk utnyttelse av unge kvinner.

Fagforeningen jobber nå med å få tariffavtaler i hudpleie- og skjønnhetssalongene:

– Det vi har sett hos Wax on Wax off er nok bare toppen av isfjellet i denne bransjen. Det er utbredt med elendige og ulovlige arbeidsforhold, sier Berntsen.