Kravet om pensjon fra første krone til Stortinget

En pensjon å leve av1. mai demonstrasjon 2014Sarpsborg

En pensjon å leve av1. mai demonstrasjon 2014Sarpsborg (Foto: Fagforbundet)

Fredag 28. september har Stortinget høring om AP og SVs forslag om opptjening av pensjon fra første krone. Sier Stortinget ja får det stor betydning for svært mange.

27.09.2018 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 27.09.2018

I dag har omlag en million arbeidstakere i privat sektor en pensjonsordning med en lav sparesats og tjener bare opp pensjon for inntekt over 1 ganger folketrygdens grunnbeløp, som utgjør om lag 97 000 kroner. Dette rammer unge, deltidsansatte og vikarer særlig hardt. Svært mange av de som får en slik dårlig pensjon, er kvinner i varehandel, servicenæringen og deltidsansatte.

– Vi i Fagforbundet er blant organisasjonene som får komme til under høringen i morgen, det ser vi fram til, for dette er viktig, sier forbundets pensjonsekspert Steinar Fuglevaag

For de som jobber i vikariat på under ett år, finnes det en regel om at man ikke skal meldes inn i pensjonsordningen. Dette var tema i vårens tariffoppgjør, men regelen eksisterer fremdeles. Regelen i seg selv inviterer til spekulasjon i korte vikariater for å spare kostander til pensjon. Fagforbundet har blitt kontaktet av medlemmer som opplever dette, men vi kjenner ikke omfanget.

Les mer i Fagbladet.