Veireno konkurs, kommunen overtar

Stein Guldbrandsen fra Fagforbundets arbeidsutvalg. (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)

Fagforbundet gratulerer det rødgrønne byrådet i Oslo. Veireno slår seg konkurs mandag. Ansatte og utstyr overføres Oslo kommune. – Her har byrådet gjort en imponerende god jobb, sier Stein Guldbrandsen (AU).

19.02.2017 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 23.02.2017

Fagforbundet og Stein Guldbrandsen har fulgt situasjonen med søppelhentingen i Oslo nøye, og som de fleste lurt på hvorfor det ikke skjedde noe etter stadige brudd på arbeidsmiljøloven og på den inngåtte avtalen. Løsningen som byrådet nå har kommet opp med er den aller beste, synes Guldbrandsen.

– Søppelhentingen må skje i kommunens egen regi – det har Fagforbundet alltid vært helt klare på. Her har en aktør hatt monopol på en utsatt og sårbar kommunal tjeneste – og vi har sett hvordan det har gått. Sånn kan vi ikke ha det, sier han.

Kommunen overtar

Veirenos ansatte kan regnes som kommunalt ansatte fra mandag 20. februar. Det vil bli virksomhetsoverdragelse.

Biler og annet utstyr blir overtatt av Oslo kommune. På pressekonferansen søndag 19. februar presenterte konstituert avfallsdirektør Arild Sundberg seg som etatsleder for Ren, og leder for de ansatte. Han lovte at de ansatte ikke skulle gå ned i lønn, at de vil få en bedre pensjonsavtale og hele søppelinnhentingsopplegget skulle gjennomgås og forsterkes

– Ruter og roder skal gjennomgås. Vi skal sørge for at det er mulig å få gjort jobben uten å bryte arbeidsmiljøloven, sa Arild Sundberg.

Fagbladet har møtt en av renovatørene som i dag er blitt kommuneansatt

Takk til Rødt, Fagbladet og Fagforbundet Oslo

– At byrådet brukte god tid, og ikke kunne gå ut med det de planla, har jeg nå forståelse for, sier Stein Guldbrandsen.

Han framhever jobben partiet Rødt og Bjørnar Moxsnes har gjort ved hele tida å holde trykket oppe. Guldbrandsen er også imponert over vårt eget Fagblad med journalist Ola Tømmerås.

– Ola Tømmerås har fulgt denne varsla skandalen fra før den starta. Jobben Fagbladet og Tømmerås har gjort her, førte til at alle store norske medier har fulgt opp, sier han.

I tillegg forteller Guldbrandsen at fylkesleder Mari Sanden med Fagforbundet Oslo har jobba tett sammen med byrådet for å finne løsning.

Les hva Fagforbundet Oslo skriver

Likevel er det byrådsleder Raymond Johansen og  miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg som fortjener de største, røde rosene, ifølge Stein Guldbrandsen.

Fornøyd LO-leder

LO-leder Gerd Kristiansen uttaler at Veireno aldri burde levert tilbud, og det forrige byrådet burde aldri ha gitt dem anbudet.

Hun er fornøyd med at det sittende byrådet nå tar ansvar for kritisk infrastruktur i Oslo kommune.

– Det er positivt at Oslo kommune nå tar ansvar for de ansatte i Veireno, inkludert lønn for januar, og at renovasjonen ikke skal ut på anbud igjen. Det er uhørt at et så lite og uerfarent selskap fikk ansvaret for å håndtere avfall i Oslo. Byrådsleder Raymond Johansen har helt rett i at det forrige byrådet la alle eggene i en kurv. Nå vet vi hvordan det går når ideologi skal trumfe hensynet til kritiske samfunnsoppgaver, sier Kristiansen i en melding.

Les Frifagbevegelse om saken

Les hva avisa Vårt Oslo skriver om saken