Støtte til streikende energiarbeidere

Fagforbundets leder Mette Nord vil holde appell på fanemarkeringen.

Fagforbundets leder Mette Nord vil holde appell på fanemarkeringen. (Foto: Martine Grymyr)

Energiarbeiderne streiker på sjette uka for å beholde hviletida si - det blir fanemarkering onsdag 2. november klokka 15.00 ved Kommunenes Hus i Oslo.

31.10.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 02.11.2016

EL og IT Forbundet og Fagforbundet streiker mot KS Bedrift for å beholde hviletiden til beredskapsvaktene i energisektoren. Møt opp og vis din støtte til energiarbeiderne!

Tid: Onsdag 2. november kl 15.00-15.30

Sted: Nationaltheatret stasjonsutgang i Ruseløkkveien (ved Kommunenes hus i Oslo sentrum).

Det blir appeller ved Gerd Kristiansen (leder av LO), Jan Olav Andersen (leder av EL og IT Forbundet) og Mette Nord (leder av Fagforbundet).

Arrangør: EL og IT Forbundet, Fagforbundet og LO i Oslo.

Kort om streiken
Tar ti hviledager: KS Bedrift ønsker å redusere avspaseringsordningen for beredskapsvakter i energisektoren fra tre til to dager. Det betyr at de fleste, som har ti vakter i året på sju døgn i strekk, mister ti hviledager i året.

Vi ber om det andre allerede har:
Etter sju døgn i strekk på jobb ønsker vi å beholde tre hviledager. Det tilsvarer det som ansatte i energiselskaper i NHO har i tariffavtalen. Fram til 2015 har arbeidsmiljøloven sikret de nødvendige hviledagene. Nå er den svekket, og sikrer bare to hviledager. Dermed trengs tariffesting. KS Bedrift ønsker å ligge på lovens minstestandard.

Vaktene blir tøffere og tøffere: Det blir mer ekstremvær, større vaktområder og mindre bemanning per vakt. Hele samfunnet er avhengig av strøm og forventet responstid er på null. Vaktbelastningen har ikke blitt lettere. Derfor er det totalt urimelig å frata vaktene hvile.