Møt medlemmene i sosiale medier

Illustrasjon: Trude Tjensvold

Fagforbundet er til stede på facebook, twitter, instagram og youtube – fordi medlemmene er det. Som tillitsvalgte kan dere bidra til å gjøre forbundet tydelig og tilgjengelig for medlemmene, også i disse kanalene.

22.08.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 12.09.2016

Hvis fagforeninga di eller yrkesfellesskapet ditt planlegger å lage seg en egen facebook-side, så er vår erfaring at det er lurt å tenke ordentlig gjennom hva man ønsker å oppnå ved å ta i bruk sosiale medier. Ønsker dere en nærmere kontakt med medlemmene? Eller ønsker dere å påvirke en eller flere spesielle saker gjennom facebook?

Målgruppe

Dere må ta stilling til hvem som er målgruppa. Det er viktig for neste skritt – skal dere ha en offentlig side, eller er det mest hensiktsmessig å lage en gruppe, hvor medlemmer og andre interesserte inviteres inn? Det siste blir ofte mer som et forum for faglige innlegg og diskusjon. Dette anbefaler vi for for eksempel yrkesfellesskap.

Levende side

En egen side krever administrator(er) som kan ta ansvar for å holde aktiviteten oppe, og sjekke kommentarfeltene innimellom. Både en offentlig side og en gruppe er lett å opprette i facebook, hvis man allerede er facebook-bruker.

Fagforbundets offisielle facebook-side er www.facebook.com/fagforbundet. Den styres av informasjonsavdelinga sentralt. Her er det mye innhold du kan dele på egne eller lokale sider.

Fylkeskrets eller forening som oppretter egen facebook-side, skal ha fylkets eller foreningas navn, for eksempel Fagforbundet Hedmark eller Fagforbundet Fredrikstad.

Skikk og bruk

Facebooks retningslinjer for akseptabel oppførsel gjelder, men ha gjerne egne regler i tillegg. Opplys for eksempel at usaklige, useriøse kommentarer og reklame vil bli fjernet, og at spammere vil bli blokkert. Det er viktig å huske på at det du legger ut på sosiale medier, sier du til hele verden.

I dag er det vanlig å sjonglere mange ulike roller – vær oppmerksom på hvilken hatt du har på. Andre kan se deg som Fagforbundets representant også når ikke du er det.

Enkelte tema bør ikke diskuteres i offentligheten. Er det et medlem som trenger hjelp, må du sørge for at hun får et personlig svar direkte til seg (ikke offentlig).

Bilder må brukes med tanke på opphavsrett og tillatelse fra dem det er bilde av. Husk personvernet.

Bruk en personlig stil, men ikke vær privat.

Ha i bakhodet at all informasjonen du legger på facebook, juridisk sett blir facebooks eiendom. Facebook er et amerikansk børsselskap med formål å tjene penger, som kan gå konkurs, bli kjøpt opp eller endre holdning til ytringsfrihet. Det egner seg ikke som eneste sted for å lagre foreningas arkiv eller dokumentere dens indre liv.