Unge framsnakker yrkesfagene

Hovedambassadør Marco Elsafadi sammen med andre ambassadører for kampanjen "Yrkesfagenes år 2018". (Foto: Fagforbundet)

Yrkesfagåret 2018 er sparket i gang i Trondheim. En fullsatt sal av ivrige unge er overbevist om at yrkesfag er veien til et godt arbeidsliv.

01.02.2018 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 07.02.2018

Nå skal alle de gode historiene fram. Historier fra lærligetida eller fra unge som vil fortelle om tida etter at de ble fagarbeidere. Alle som klør etter å fortelle om hverdagen på jobb og på skole ønskes velkommen til å kaste seg på kampanjen «Yrkesfagenes år 2018».

- Vi oppfordrer ungdom til å fortelle fra det virkelige arbeidslivet og skolelivet. Det handler om å formidle på sosiale medier det livet dere står og lever i, sier Benedicte Sterner fra LO til nærmere 300 unge og stolte fagarbeidere.

Kunnskapsdepartementet har tatt initiativ til kampanjen som støttes av et samlet arbeidsliv – organisasjoner som representerer både arbeidsgiver- og arbeidstakersida. Sterner understreker at det ikke er et kunstig glanset bilde av yrkeslivet og lærlingetida som skal fram i lyset.

- Vis oss noe du er stolt over, noe noen rundt deg har blitt glade for. Vis hva yrkesuniverset vårt består av, og la folk titte inn i det. Vi skal formidle de usminkede positive historiene. Snakk varmt om yrkesfaget ditt, oppfordrer hun.

Stolte fagarbeidere

- Gratulerer med at dere har valgt yrkesfag!, sier Fagforbundets Gunn Elin Høgli til salen.

Høgli, nestleder i Fagforbundet Trøndelag, er dypt engasjert i yrkesfag. Selv er hun stolt fagarbeider, utdannet hjelpepleier. Hun kan blant annet fortelle at hun har fått være med på å sørge for at hele 2.280 elever fikk læreplass i Trøndelag i fjor, tredje best i landet.

- Vi skal spille på godfoten og på godt samspill, akkurat som fotballaget vårt Rosenborg. Sammen skal vi skape en bedre framtid for våre unge. Vi skal løfte i flokk, sier Høgli.

God politikk er det politikere som står for. Rahman Chaudhry, leder for Elevorganisasjonen (EO) benyttet anledningen til å utfordre regjeringen til å ta ansvar og handle på vegne av de frammøtte yrkesfag-entusiastene.

- Norske elever har løsningene. Regjeringen og politikerne må lytte til dem og vise handlekraft. Med denne kampanjen har vi mulighet til å skape en varig endring. Nå kan vi løfte yrkesfagene. Det er fag som har blitt liggende i fred altfor lenge. Dessuten: Vi må skape ringvirkninger langt utover kampanjeåret 2018.

- Vi trenger like mange mestere som mastere

Statssekretær Svein Simonsen var der for å svare på vegne av Kunnskaps- og integreringsdepartementet.

- Jeg er veldig positiv til at partene i arbeidslivet vil bruke dette året til å fremme yrkesfag. Det må bli slutt på den tiden da bare de med dårlige karakterer blir rådet til å velge yrkesfag. Vi trenger like mange mestere som mastere i fremtiden. Vi trenger ikke bare folk som går på jobb i dress, vi trenger også folk som går på jobb i kjeledress. Det er noen som står opp før de andre, som uansett tar på seg arbeidsklær. Det er disse vi hyller når vi sparker i gang yrkesfagenes år, sier Simonsen.

Marco Elsafadi har tatt på seg oppdraget som kampanjens høye beskytter. Han er blant annet kjent som basketballspiller, foredragsholder og programleder. Kampanjens frontmann fikk en prat med noen av yrkesfagenes ambassadører på scenen. En av dem var Jørgen Aanerud, helsefagarbeider og representant for Fagforbundet Pleie og Omsorg i Oslo. Han er spesielt opptatt av helsefag. Han var én av 3 gutter i en klasse med 22 elever. Det la ingen demper på skoletida.

Aanerud er nå i jobb som helsefagarbeider. Han mener det er spesielt viktig å holde en god tone med arbeidskolleger.

- Ikke vær redd for å spørre og spørre enda en gang når du går i lære. Du må mase. Folk er glad i å fortelle om jobben sin. Du kan lære mye av dem som står i jobben. Det er avgjørende at kollegene dine trives godt sammen med deg. Da er det enklere å spørre om råd, sier han..

Elsafadi gir ham støtte.

- Vis at du har lyst til å lære å jobbe. Den er en del av pakka at du gjør feil. Tenk at du har to år på å drite deg ut. Jo mer usikker du er på jobb, jo mere lærer du. Det gjelder å ha den riktige innstillingen. Hvis du sier til deg selv at de andre er mye bedre enn deg, oppnår du bare at du lærer mindre og gjør det dårligere, sier Elsafadi.

Følg kampanjen på yrkesfag.no