Vil styrke, ikke slanke offentlig sektor

Fagforbundets leder, Mette Nord. (Foto: Fagforbundet / Jan Lillehamre)

I en tid der mange tar til orde for at offentlig sektor slankes, vil Fagforbundets leder tvert imot styrke den.

11.10.2017 av Informasjonsavdelinga

Mange stemmer, blant annet NHO, har tatt til orde for at offentlig sektor i Norge bør slankes kraftig.

– Vi krever tilstrekkelige overføringer til kommunene slik at kommunene kan løse de store velferdsoppgavene de har, som skole, barnehage og eldreomsorg. Og det bør være rom i kommunebudsjettet til en kompetansereform som gjør at man kan møte det teknologiske skiftet på en god måte, sier forbundsleder i Fagforbundet, Mette Nord, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Konkurranseutsetting er ikke effektivisering

Effektiviseringspotensialet ligger ikke i å slanke offentlig sektor, eller konkurranseutsette tjenestene. Norsk offentlig sektor er allerede relativt effektiv, mener Fagforbundets leder.

– Så langt er det ikke mange gode eksempler på at verken kostnadene har gått ned eller kvaliteten opp ved å kommersialisere eller konkurranseutsette tjenestene. Man har heller måket pengene ned i lommene på private aktører, poengterer Nord.

Derimot mener Fagforbundet det ligger et effektiviseringspotensial ved å gi folk hele og faste stillinger.

– Det bygger kompetanse i virksomheten fordi du har folk i et langsiktig arbeidsforhold som er i jobb hver dag og som bygger kunnskap om det de holder på med og deler med de andre. Da slipper du også å bruke mye tid på å fortelle folk hva de skal gjøre fordi de ikke har vært på jobb på en stund, sier Mette Nord til ANB.

Les mer på siste.no: Vil fete opp offentlig sektor