Sykepleierstreiken endelig over

Nestleder i Fagforbundet, Sissel M. Skoghaug,synes ikke regjeringa har kommet med verken mange eller store nok oppgaver for at det skal forsvare tvangssammenslåing av fylker i landet. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Norsk Sykepleierforbund og NHO Abelia er enige om en ny tariffavtale. Dermed er norgeshistoriens lengste sykepleierstreik over.

03.10.2017 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 03.10.2017

– Det har vært en lang og nødvendig streik for å få på plass en avtale, og vi er glade for at vi nådde gjennom til slutt, sier forbundsleder i sykepleierforbundet, Eli Gunhild By, til NTB.

Bakgrunnen for streiken, som startet 22. mai, var at Kreftforeningen byttet arbeidsgiverforening fra Virke til Abelia/NHO, og tilbød de ansatte en tariffavtale de ikke kunne akseptere. Avtalen var uten streikerett. Dermed brøt arbeidsgiverne løftene til de ansatte om at de skulle få beholde rettighetene sine.

– Det var viktig for oss at sykepleierne i Kreftforeningen skulle få beholde sine lønns- og arbeidsvilkår etter overgangen til NHO. Dette har vi fått til. Vi har sikret våre medlemmer streikerett på avtalen og minstelønnssatser som følger bransjenivået for sykepleiere, sier By til NTB.

Fagforbundet gratulerer

– Fagforbundet vil gratulere NSF med at de har fått på plass en tariffavtale. Jeg beundrer sykepleierne for deres pågangsmot, det må jo være den lengste sykepleierstreiken noensinne, sier nestleder i Fagforbundet, Sissel M. Skoghaug.

Fagforbundet gikk tidlig ut og støttet sykepleierne i Kreftforeningen i den viktige kampen for beholde opparbeide rettigheter når arbeidsgiver bytter arbeidsgiverorganisasjon – såkalt tariffhopping. Skoghaug mener det er viktig at hele fagbevegelsen står samlet i kampen mot tariffhopping.

– Dette var en viktig streik på vegne av en hel fagbevegelse. Det viser at vi står samlet i kampen mot tariffhopping, og at verdien av tariffestede rettigheter med streikerett er større enn verdien av løfter og gode intensjoner, sier Skoghaug.