Ljug og jakt gir overskudd

Jeger- og Fiskerforbundet i Hedmark tar ljuging og svulstige jakthistorier i bruk for å aktivere personer med demens. Deltakerne på KreativOmsorg-konferansen i Molde fikk høre hvor enkelt man kan trylle fram god omsorg.

17.04.2013 av Seksjon helse og sosial
Sist oppdatert: 18.04.2013

Snøflakene ramler tett, en typisk innedag, men for flere beboere fra Klukstuen omsorgssenter på Hamar, står eventyret foran dem. De skal inn i skogen til klubbhuset til det lokale jegerlaget.

- Mange som bor på sykehjem synes det er fint å komme seg ut og treffe nye mennesker. Og ofte er det ikke så mye som skal til, forteller Svein Arve Pedersen, leder i Vang Jakt- og fiskeforening.

Seniorgruppa i lokallaget har møte en gang i måneden – og denne gangen har de invitert med sykehjemsbeboerne for en hyggelig formiddag med kaffe, kringle og rikelig med gode historier.

Mannfolkting
Fagforbundet har nylig innledet et samarbeid med Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF). Samarbeidet skal gi personer med demens gode naturopplevelser, jakt og fiske. Et hovedpoeng er at dette er skreddersydde aktiviteter for menn. Mye av det som skjer på sykehjemmet er laget for kvinner av kvinner.

- Dette er en flott anledning for mange å fortsette sine hobbyer også etter at de har kommet på sykehjem. Og det er ikke til å komme fra at de fleste som har levd et liv hvor jakt og fiske har stått sentralt, er menn, sier NJFFs kommunikasjonskonsulent Håvard Andersen.

- På sykehjemmene tilbys ofte aktiviteter som ikke engasjerer alle beboerne. Mange er interessert i natur og friluftsliv, og det kan være en utfordring å få til gode aktiviteter med rot i friluftslivet på et sykehjem

Andersen understreker at det er enkelt å få til et samarbeid mellom et lokallag og et sykehjem hvor det måtte være i Norge. Han sier 580 lokallag står klare for innsats.

- Mange lokalforeninger gjør allerede dette i forskjellige former i dag. Gode opplevelser og friluftsliv har flere helsebringende aspekter. Spesielt sitter gleden lenge igjen etter selve turen.