Mange barnehagebarn får grønnsaker bare en gang i uka

Det er kommet en rapport om barnehagemat, laget av Forbrukerrådet og Kost- og ernæringsforbundet. (Foto: faksimile)

En ny rapport om barnehagemat viser at mange barn får grønnsaker bare en gang i løpet av uka. – Hvis de ansatte skal klare å tilrettelegge for god og sunn mat, må rammebetingelsene være i orden, sier May-Britt Sundal, leder for yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet, til NRK.

09.08.2018 av Birgit Dannenberg
Sist oppdatert: 14.08.2018

Rapporten om barnehagemat, laget av Forbrukerrådet og Kost- og ernæringsforbundet, viser at barna får grønnsaker bare en gang i uka eller sjeldnere i en av fire barnehager. Åtte av ti foreldre forventer sunn mat i barnehagen. May-Britt Sundal, leder for yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet sier at politikerne må på banen.

Det satses på kunnskap om kosthold og ernæring i læreplanene til både barne- og ungdomsarbeidere og barnehagelærere. Mange ansatte i barnehagene gjør en hederlig innsats med de mulighetene de har, men ressursene er ofte begrenset og tiden knapp.

– Det handler om ressurser, det handler om økonomi og det handler om riktige og gode rammebetingelser for de som jobber i barnehagen, sa May-Britt Sundal på Nyhetsettermiddag på NRK P2 den 8. august.

Politikerne må anerkjenne verdien av sunn og god mat

Fagforbundet er positiv til alle kompetansehevende tiltak for sine medlemmer. Men det er neppe kompetansen til de ansatte som gjør at ikke alle barn får servert sunn og variert mat i barnehagene. May-Britt Sundal tror at det er en manglende forståelse hos politikerne for hva barnehagehverdagen skal inneholde.

– Vi vet hvor viktig ernæring er. Nå må politikerne forstå hva som skal til for å sikre det forebyggende arbeidet som livsstilssykdommer, å bli glad i mat og nysgjerrig på mat.

For barnehageansatte er det en del av jobben å tilrettelegge for at barna blir servert sunn og god mat.

– Men da må rammebetingelsene være i orden, sier Sundal.

Se hele rapporten: Barnehagemat, næring til liv, lek og læring