Fagforbundet: – Krever ansatte inn i kriseledelsen

Sissel M. Skoghaug, forhandlingsleder for Fagforbundet i Spekter helse.

Sissel M. Skoghaug, forhandlingsleder for Fagforbundet i Spekter helse. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Fagforbundet krever at de ansatte blir representert i kriseledelsene ved sykehusene. Helseministeren la i sin årlige sykehustale vekt på hvor viktig samarbeidet med de ansatte ved sykehusene har vært under koronakrisa. – Krisa har vist styrken ved den norske modellen, sier nestleder i Fagforbundet, Sissel M. Skoghaug.

14.01.2021 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 15.01.2021

Helseminister Bent Høie holdt sin årlige sykehustale og gav sykehusene oppdragsdokumentet for 2021. Fagforbundet organiserer over 21.000 ansatte i sykehusene.

- De ansattes innsikt og erfaringer er enda viktigere i en krise- og beredskapssituasjon, og vi mener sykehusene bør ta de tillitsvalgte med i kriseledelsen, slik som på St. Olavs hospital i Trondheim, fortsetter Skoghaug.

Viktigheten av samarbeid

Nestlederen i Fagforbundet mener behovet for samhandling mellom kommuner og sykehus har blitt enda mer synlig under pandemien. Hun er glad for at Høie peker på helsefellesskapene som et verktøy for å forbedre samhandlingen.

– Vi forventer at tillitsvalgte gis tilstrekkelig representasjon i alle helsefellesskapene, noe vi erfarer ikke er tilfelle i dag, sier Sissel. M. Skoghaug.

Hun understreker at koronapandemien har vært en stor belastning på de ansatte i sykehusene.

– Derfor er det også svært klokt og gledelig at helseministeren nå understreker at det er viktig med et nært samarbeid med tillitsvalgte og vernetjenesten, avslutter Skoghaug.