Bli med og markér Samefolkets dag

6. februar er samefolkets dag.

6. februar er samefolkets dag. (Foto: Birgit Dannenberg)

6. februar er samenes nasjonaldag. Vi gratulerer og oppfordrer til å markere dagen på arbeidsplassen og i sosiale medier. Her kan du laste ned plakater.

21.01.2021 av Birgit Dannenberg
Sist oppdatert: 01.02.2022

Leder av Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst, May-Britt Sundal, sier at dagen er en viktig anledning for å spre kunnskap om samisk historie, kultur og egenart.

- Fagforbundet er stolt over at vi har mange samiske medlemmer, og vi ønsker at de skal bidra mer med sin kunnskap og kultur i det norske samfunnet, sier Sundal.

Birgit Dannenberg / Fagforbundet

Datoen for samefolkets dag er valgt på grunn av det første samiske landsmøtet som ble avholdt 6. februar 1917. Dagen er felles for alle samer i Norge, Finland, Sverige og Russland og ble feiret for første gang i 1993.

Prioriterer oversettelser til samisk

- Vi skal jobbe for at våre medlemmer og tillitsvalgte får mer forståelse for urbefolkningens utfordringer både lokalt og nasjonalt. Blant annet skal Fagforbundet bli bedre på å få materiell oversatt til de tre samiske språkene (nordsamisk, sørsamisk og lulesamisk), forteller May-Britt Sundal.

Lihkku beivviin - Lahkoe biejjine – Vuorbbe biejvijn – Gratulerer med dagen!

Her kan du laste ned plakat til utskrift og sosiale medier med gratulasjoner til samenes nasjonaldag: