Kommunene svir av milliarder på bemanningsbyrå

Arne Antonsen

Arne Antonsen (Foto: Fagforbundet / Birgit Dannenberg)

Mellom 2016 og 2019 har norske kommuner og fylkeskommuner kjøpt tjenester fra bemanningsselskaper for 6,7 milliarder kroner. Dette vil Fagforbundet ha slutt på.

12.11.2020 av Lars Helgerud
Sist oppdatert: 13.11.2020

- Dette tyder på at kommunene bruker mye penger på personalressurser som ikke ligger i det ordinære budsjettet. Vi mener kommunene kunne gjort om dette til faste hele stillinger, sier Mette Nord til Klassekampen.

Frykter nedbemanning

Fagforbundet frykter nedbemanninger i kommunene i tida fremover og ønsker at kommunene heller starter sine egne bemanningsbyrå.

- Dette vil gi mindre administrasjon, bedre arbeidsvilkår og ikke minst bedre tjenester. Og det vil bli billigere enn dagens løsning, forteller Nord.

En artikkel i Klassekampen som er basert på Fagforbundets utregninger og tall fra Kommunal Rapport, viser at de ti største bemanningsselskapene har hatt en vekst på 68 prosent siden 2016.

Slik kan du hente ut egne tall for din kommune

Med hjelp fra Fagforbundet kan tillitsvalgte ute i kommunene få ut tall på hvor mye deres kommune bruker på innleie og hvor de kjøper tjenester fra.

Les mer om hvordan du som tillitsvalgt kan hente ut tall og analyser her.

Med tall fra Kommunal Rapport kan tillitsvalgte få oversikt over økonomistyringen i egen kommune, omfanget av private leverandører og med det gode argumenter for egenregi og verving.

Fagforbundet Sandefjord bruker leverandørdatabasen fast. De mener at alle forbundets fagforeninger bør gjøre det samme - minst en gang i året.

– Jeg mener at alle fagforeninger burde gå kommunen sin etter i sømmene. Da kan vi fange opp om kommunen har leid inn eksterne aktører for å utføre kommunale tjenester, fortalte fagforeningsleder John-Ole Engnes i fjor.