Særaldersgrenser – brannfolk risikerer under halv lønn i pensjon

Faksimile (Foto: Dagbladet Pluss)

Offentlig ansatte med særaldersgrense risikerer å få godt under 50 prosent av lønn i samlet pensjon fra 67 år, viser nye tall fra KLP,

12.11.2020 av Informasjonsavdelinga

Brannkonstabel og hovedtillitsvalgt i Oslo Brann- og redningsetat for Fagforbundet Oslo Brannkorpsforening, Espen Holmgren, er intervjuet i Dagbladet:

– Jeg er bekymret for at det legges opp til at vi skal bli nødt til å gå inn i en pensjonisttilværelse uten å ha et pensjonsnivå som det er mulig å leve av, sier Holmgren (36).

Røyk- og redningsdykkeren ved Briskeby brannstasjon i Oslo mener de færreste har en plan B.

– Det er ikke så mange muligheter til å hoppe over i et annet spor når vi først har valgt å gå denne veien. Men skal det være en straff at man har jobbet i et yrke der det er dårligere forutsetninger til å stå lenge i stilling, spør Holmgren.

Brudd i forhandlingene om særaldersgrense

Forslaget om at brannkonstabler ikke lenger har plikt til pensjonere seg når de er 60 år er ute på høring. I februar i år ble det brudd i forhandlingene om særaldersgrensene mellom regjeringen og arbeidslivets parter. LO sa nei til regjeringens forslag, fordi det ville innebære at særaldersgrensene over tid i praksis ville bli avviklet.

LO sitt syn er at særaldersgrensene er begrunnet i samfunnssikkerhet, sikkerhet på jobb, helse eller andre viktige forhold. Det er ikke bare er en rettighet til å kunne gå av når helsa ikke er god nok – det handler også om at de som er i arbeid i krevende yrker skal vite at deres kollegaer kan yte 100 prosent. Ved å fortsette å jobbe ut over aldersgrensen kan kollegaenes liv og helse settes på spill i mange yrker.

– Løsningen er ikke å fjerne plikten til å fratre, og derved tvinge ansatte til å jobbe lenger for å få en akseptabel pensjon ved 67 år. Jeg har flere kolleger som har bikket 50, og de jobber og sliter for å vedlikeholde fysikken sin, slik at de skal kunne holde ut, sier Holmgren til Dagbladet.

Anstendig pensjon bare i en periode

De nye beregninger fra KLP viser at den livsvarige pensjonen kan bli betydelig lavere enn tidligpensjonen for dem med særaldersgrense. Det vil spesielt ramme de yngre årskullene.

- Mange kan se for mye på tidligpensjonen, og bli negativt overrasket av nivået på den livsvarige pensjonen etter 67 år, sier Øyvind Røst, pensjonsøkonom i KLP til Dagbladet.

Det er denne pensjonen som altså kan bli under halvparten av lønna. Aller verst går det utover de yngste. Mange blir helt nødt til å jobbe utover særaldersgrensene for å få nok pensjon, mener pensjonsekspert Steinar Fuglevaag i Fagforbundet.

– Beregningene fra KLP viser at yngre årskull med særaldersgrense 60 år vil få en samlet alderspensjon fra 67 år på godt under 50 prosent av lønn. Dette er altfor dårlig, og vil ikke gjøre det attraktivt å ta de tøffe jobbene i brann, ambulanse eller forsvar. Men også gruppene med 65-års aldersgrense, kommer altfor dårlig ut i livsvarig pensjonsnivå, sier Fuglevaag.

Sjekk hvordan pensjonen beregnes

Særalders-grense? Sjekk din nye pensjon! Les hele saken som pdf etter avtale med Dagbladet Pluss

Les også hvordan det gikk da Sandefjord-politikere fikk teste minimumskravene for røykdykkere

LO: – Regjeringa undergraver pensjonsavtale for arbeidstakere med særaldersgrense