Busstreiken trappes opp

Illustrasjonsbilde buss (Foto: Fagforbundet)

Nærmere 8500 bussjåfører kan være i streik fra lørdag, mer enn dobbelt så mange som i dag.

21.09.2020 av Informasjonsavdelingen

Ytterligere 4500 bussjåfører kan måtte la bussen stå om partene ikke kommer fram til enighet. Dermed er det mulig at streiken sprer seg til resten av landet, ikke bare Oslo og Viken, blant annet i Bergen og Trondheim. Fagforbundet kan fra lørdag av ha i overkant av 750 medlemmer i streik.

Fagforbundet benytter streik, vårt kraftigste maktmiddel, for at også bussjåførene skal oppnå rettferdige lønns- og arbeidsvilkår. Arbeidsgiver krever fleksibilitet av de ansatte i bransjen. I praksis betyr det at en en bussjåfør kan være på jobbb i opp mot 70 timer per uke, men kun få betalt for halvparten, siden de må ta fri midt på dagen. Sjåførene melder om at det er nærmest umulig å kombinere jobb med familieliv.

For deg som er passasjer handler det om at din sikkerhet skal ivaretas. Den er best ivaretatt med en uthvilt sjåfør, ikke en utslitt sjåfør.

Arbeidsgiver og fagorganisasjonene skrev under allerede i 2007 på at busslønna skulle opp på industriarbeiderlønn. Det er dessverre det motsatte som har skjedd, og de siste årene har lønningsposene blitt ytterligere redusert.

Fagforbundet, Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund (NJF), og Yrkestrafikkforbundet (YTF) har et rettferdig krav om anstendige lønns- og arbeidsforhold for bussbransjen. Vi har godt motiverte medlemmer og tillitsvalgte som er klare for å stå på fram til vi vinner fram med våre krav.

Mer informasjon om streiken