Streik i bussbransjen

Illustrasjonsbilde buss. (Foto: Fagforbundet)

Det er streik i bussbransjen fra arbeidstidens begynnelse søndag morgen. Konflikten handler om at arbeidsgiver ikke har vært villig til å finne løsninger på avtaler om bussjåførers lønnsutvikling.

21.09.2020 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 29.09.2020

- Arbeidsgiver har ikke villet bidra til å finne løsninger for gamle avtaler og gjentagende irritasjonsmomenter. Fortsatt får man ikke betalt for forsinkelser inntil 10 minutter og fortsatt er det mange som må gjøre den pålagte sikkerhetssjekken utenfor arbeidstiden. Koronasituasjonen misbrukes til å løpe fra alle avtaler, sier Stein Guldbrandsen, forhandlingsleder for Fagforbundet.

Bussmeklingen gjenopptas 30. september (frifagbevegelse.no 29.09)

Busstreiken trappes opp (fagforbundet.no 21.09)

Nå streiker bussjåfører landet rundt (fagforbundet.no 26.09)

Forhandlingspartene har vært enige om at busslønna skal opp på linje med industriarbeiderlønn siden bussbransjeavtalen ble opprettet i 2007, men i stedet har lønnsutviklinga gått baklengs de siste årene.

- Vi har ikke presentert noen urimelige krav. Vi forventet at arbeidsgiver ikke løper fra avtaler om å løfte lønningene, og mener at arbeidsgiver må ta ansvar for den situasjonene vi har havnet i, sier Guldbrandsen.

- Streik er det kraftigste maktmiddelet vi har, og dere skal vite at vi streiker av en god grunn, sier Guldbrandsen.

Se pressekonferanse med Fagforbundets forhandlingsleder Stein Guldbransen om hvorfor det ble streik (tv2.no)

Fagforbundets medlemmer i bussbransjen melder om stor streikevilje.

Fagforbundets forhandlingsdelegasjon har forhandlet sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund (NJF), og Yrkestrafikkforbundet (YTF). Forhandlingsmotpart er NHO Transport og Spekter/Vy. Se felles pressemelding

Klokka fire natt til i dag, søndag, ble det klart at meklingen ikke førte fram. Fagforbundet streiker for ny og forbedret bussbransjeavtale samt funksjonæravtale i Vy. Gjelder bussbransjeavtalene (NHO 501 og Spekter 066) og funksjonæravtalen (Spekter 091).

Pressekontakter Fagforbundet

Plakat til de streikende - med QR-kode

Til deg som er i streik:

Vis QR-koden under til personer som vil vite mer om hvorfor du streiker. Lenken fører dem til samme fagforbundet.no-artikkel du nå står og leser.

Til deg som er i streik: Vis denne QR-koden til personer som vil vite mer om hvorfor du streiker. Lenken fører dem til samme artikkel du nå står og leser.

Busstreiken i media

Busstreiken: - Oppfordrer folk til å finne andre reisemåter (Drammen Live 24, 20.09)

Busstreiken kan bli trappet opp – vil ramme skoleelever og reisende rundt Mjøsa hardt (Oppland Arbeiderblad 20.09)

3800 bussjåfører i streik (nrk.no 20.09)