Forbundstopper krever løft for alle pensjonister

Arne Antonsen

Arne Antonsen (Foto: Fagforbundet / Birgit Dannenberg)

- Vi har løsningen som kan sikre at pensjonistene ikke får mindre i lommeboka, sier lederne i Fagforbundet og Utdanningsforbundet, Mette Nord og Steffen Handal.

03.09.2020 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 03.09.2020

Lederne for landets to største fagforbund kaster seg dermed inn i den betente konflikten rundt årets trygdeoppgjør. Det har skapt sterke reaksjoner at statsråd Torbjørn Røe Isaksen har lagt fram et trygdeoppgjør som innebærer reallønnsnedgang for pensjonistene.

- Isaksens forslag er provoserende. Det er blodig urettferdig at pensjonistene har fått mindre å rutte med i fem av de siste seks årene. Vi kan ikke ha det slik at pensjonister som har stått på gjennom et langt liv, over tid skal ha dårligere økonomiske kår enn yrkesaktive. Det er uholdbart, og viser at regelverket rundt regulering av pensjon må endres, sier de to forbundslederne.

Krav til stortingspolitikerne

Både Utdanningsforbundet og Fagforbundet har mange pensjonister blant sine medlemmer. Nå retter de et krystallklart krav til stortingspolitikerne.

- Vi krever som et strakstiltak at pensjonene skal reguleres i tråd med et gjennomsnitt av prisstigning og lønnsvekst (50/50 %). Dette vil sikre at pensjonistene ikke får redusert reallønn og mindre i lommeboka. En slik løsning er også i samsvar med det opprinnelige forslaget til pensjonsreform.

Handal og Nord mener at alt ligger til rette for at Stortinget kan gå for en slik løsning.

- Stortinget må nå samle seg og overstyre regjeringa. Først må de sørge for å få saka til behandling. Så må Stortingsflertallet sørge for at uretten mot alle landets pensjonister rettes opp. De må få på plass en ny regulering av pensjonene, sier de.

Pensjonistene må sikres medbestemmelse

Mette Nord i Fagforbundet mener også at pensjonistene på sikt må sikres medbestemmelse i trygdeoppgjøret, slik fagforbundene har i lønnsoppgjørene.

- Dette kan gjøres gjennom etablering av en forhandlingsrett, der regulering av pensjon er et av temaene.