Skolene kan åpne for alle i løpet av neste uke

Jordmor Liv Trønnes, Ullevål Universitetsykehus

Jordmor Liv Trønnes, Ullevål Universitetsykehus (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Torsdag 7. mai kom regjeringens plan for videre gjenåpning av samfunnet, åpning av skoler for alle trinn i grunnskolen og videregående og oppdaterte smittevernveiledere for barnehager og skoler. – Det er gledelig at barn og unge får komme tilbake til skolen og at det legges opp til lokal tilpasning, sier leder av Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst, May-Britt Sundal.

07.05.2020 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 08.05.2020

Regjeringens plan for videre gjenåpning innebærer blant annet at vi allerede fra i dag kan møtes opp til 20 personer, at forbudet mot utenlandsreiser for helsepersonell oppheves og at karanteneplikten endres fra 14 til 10 døgn. – Målet vårt er at vi ved datoen 15. juni vil ha åpnet det meste som har vært stengt. Men det er et viktig forbehold. Vi kommer bare til å åpne opp på disse datoene hvis vi klarer å holde kontroll på smitten. Vi kan ikke ta større friheter enn smitteverntiltakene tilsier, sier statsminister Erna Solberg (H).

Skolene åpner

Den største nyheten var at skolene kan åpne for alle elever i løpet av neste uke. I tillegg kom det reviderte smittevernveilederne for barnehager og skole.

– Så langt det lar seg gjøre skal elevene få en mest mulig normal skolehverdag tilbake i neste uke. Alle de helsefaglige rådene vi har fått tilsier at det er trygt å gjenåpne skoler for resten av elevene nå, så lenge smittevernreglene blir fulgt. Det kan bety at ikke alle elevene kan være på skolen samtidig, men det er viktig at skolene strekker seg langt for å gi et godt skoletilbud, sa kunnskapsminister Guri Melby på pressekonferansen.

Leder av Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst, May-Britt Sundal, sier det er gledelig at barn og unge får komme tilbake til skolen, men savner innsats fra regjeringen for at dette skal skje på en trygg måte. – Regjeringa har ikke gjort nok for å sikre tilstrekkelig rammevilkår for de ansatte. Det handler om bemanning, renhold og at det er helsemessig forsvarlig for alle. Barnehage- og skoleeiere må få vite at de får dekt den merkostnaden de har, slik at det er trygt for både barn og voksne å komme tilbake, sier Sundal.