Krever at Norge lager smittevernutstyr selv

Rikshospitalet sykehus. Illustrasjonsfoto.

Rikshospitalet sykehus. Illustrasjonsfoto. (Foto: Birgit Dannenberg)

Fagforbundet er sterkt bekymra for mangel av smittevernutstyr både på kort og lang sikt. Nå krever Mette Nord at regjeringa legger fram en plan om varig produksjon av utstyr og medisiner i Norge, for å sikre den nasjonale beredskapen.

04.05.2020 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 07.05.2020

– Våre medlemmer ved sykehjemmene og i primærhelsetjenesta ellers, melder fortsatt fra om at det mangler smittevernutstyr. Vi har mange medlemmer både i sykehusene og sykehjemmene, og nå er vi særlig bekymra for situasjonen i eldreomsorga i kommunene. Både i Norge og i andre land ser vi at smittepresset og mangelen på utstyr er størst ved sykehjemmene, sier Mette Nord.

Tidligere har KS slått alarm om mangel på utstyr, og det har vært kjent at det eksisterer en fordelingsnøkkel av smittevernutstyr, som innebærer at sykehusene skal få 70 prosent av utstyret, kommunene 20 prosent og at 10 prosent skal gå til lager.

– Vi kan ikke ha en situasjon der det er alles kamp mot alle om smittevernutstyr. Helseministeren må sørge for at både sykehusene og primærhelsetjenesta i kommunene har utstyret som må til for å beskytte de ansatte og hindre smitte, mener Nord.

Inngått avtaler om produksjon av utstyr

24. april varslet Helse Sør-Øst, som har nasjonal koordinering av smittevernutstyr, at det er inngått avtaler med norske selskaper om produksjon av utstyr, blant annet smittevernsfrakker og desinfeksjonsvæske.

– Mangel på smittevernutstyr er et akutt, men også et langsiktig problem for Helse-Norge. Det er bra at det omsider er inngått avtaler med norske produsenter. Men Norge må få til ei ordning som gjør at vi er sikre på at vi har det vi trenger av smittevernutstyr og viktige medisiner til enhver tid, sier Nord.

Mette Nord viser til at Helse- og omsorgsdepartementet har opplyst forbundet om at det bare er smittevernutstyr for noen uker framover i tid. Samtidig har helseministeren sagt at koronakrisa kan medføre beskyttelsestiltak i Norge i opp til to år.

– Fagforbundet krever at regjeringa utarbeider en nasjonal plan for produksjon av smittevernutstyr og nødvendige medisiner. Produksjonen må underlegges nasjonal kontroll og den må skje i Norge. Dette må være en varig del av en permanent beredskap, ikke bare et kortsiktig tiltak, sier Nord.

Må være rusta for smittespredning

Forbundslederen mener Norge må være rusta for svingninger i smittespredning og enda mer dramatiske smittesituasjoner framover. Hun sier det fortsatt er  store problemer selv om myndighetene sier at spredningen av viruset er under kontroll.

– Koronakrisa har vist oss at vi i Norge ikke kan være avhengig av et internasjonalt marked for nødvendig medisinsk utstyr, et marked preget av rå konkurranse mellom landene. Vi må sikre vår egen befolkning mot produsenter og leverandører som skrur opp prisene til astronomiske høyder, sier en bekymret Nord.

Importert utstyr er svært ustabilt mener Nord og viser til at en stor produsent som Kina i framtida kan kutte sin eksport av smittevernutstyr på kort varsel.

– Derfor må vi være føre vàr og sikre oss nasjonal produksjon. Samtidig har vi sett at forholdene ligger godt til rette for produksjon i Norge. Det har vært mange gode, lokale initativ, som viser at Norge har kompetansen til dette. Vi har mange som gjerne vil stille opp for å bli med på en slik oppgave, særlig i en situasjon med mange arbeidsledige, sier Nord.