Avtale mellom Fagforbundet og KS for brann- og redningstjenesten ved force majeure - Koronaepidemien

Brannfolk på Lørenskog brannstasjonNedre Romerike brannvesenSkaputstyr til brannfolk (Foto: Jan Lillehamre)

– Det var nødvendig å få kjøreregler for dette, selv om dette er en bestemmelse som bare kan benyttes i helt spesielle tilfeller og når vilkårene i lovteksten er oppfylt. Selv i en krisetid skal lov- og avtaleverk overholdes, sier Karianne Hansen Heien i Fagforbundet.

08.04.2020 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 08.04.2020

Det er viktig å understreke at avtalen gjelder de som faller innunder SFS 2404 del II.

En streng unntaksbestemmelse

Avtalen partene har inngått legger til grunn at koronapandemien i utgangspunktet må sies å falle inn under unntaksbestemmelsen i arbeidsmiljøloven. Bestemmelsen i § 10-12 (3) knytter seg imidlertid til «arbeid som på grunn av» det aktuelle force majeure-tilfellet «må foretas» for å avverge fare for eller skade på liv eller eiendom, og er således en streng unntaksbestemmelse. Vurderingen av hvorvidt tilfellet faller innunder unntaksbestemmelsen må vurderes lokalt.

For arbeid som faller inn under denne unntaksbestemmelsen, gjelder ikke avtalen om unntak fra arbeidsmiljøloven kapittel 10 i forbindelse med koronaepidemien, inngått mellom sentrale parter 18. mars 2020.

Må snakke med tillitsvalgte

Karianne Heien Hansen understreker at arbeidsgiver etter avtalen skal, dersom det er mulig, drøfte nødvendigheten av det med arbeidstakernes tillitsvalgte, før tiltaket iverksettes, og at man vil tolke dette strengt.

Reglene i SFS 2404 del II, punkt 2.3 og 2.4 kan fravikes. Alminnelig arbeidstid, inkludert aktiv og passiv arbeidstid, skal ikke overstige gjennomsnittlig 42 timer per uke ved utløpet av denne avtalen. Arbeid utover alminnelig arbeidstid utløser overtidsbetaling, heter det i avtalen.

Forskjøvet arbeidstid

Avtalen fastslår også at dersom varsel om endret arbeidstid gis med kortere frist enn 4 dager, skal dette betales som for forskjøvet arbeidstid. Dette gjelder kun for endret arbeidstid i løpet av disse dagene.

Avtalen gjelder til og med 15. mai 2020. Partene prolongere avtalen for ytterligere en måned dersom situasjonen tilsier det. Dersom avtalen ikke prolongeres, faller den bort uten ettervirkning.