Forventer mye mer til kommunene

Fagforbundets leder Mette Nord

Fagforbundets leder Mette Nord (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

– Dette var helt nødvendig akutthjelp både for kommuner og fylkeskommuner, sier Fagforbundets leder Mette Nord i en kommentar til at Stortinget la en ny krisepakke som blant annet inneholdt fem milliarder kroner til kommunesektoren.

31.03.2020 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 31.03.2020

Nord peker på at situasjonen for kollektivtrafikken var i ferd med å bli prekær fordi billettinntektene praktisk talt er borte.

En start, men altfor lite

– Det er helt nødvendig at kommuner og fylkeskommuner nå får akutthjelp. Krisepakken er en start, men vi ser at behovene kommer til å bli langt større. Derfor forventer vi også at Stortinget sørger for at kommunene får kompensert for de store ekstrautgiftene som følge av koronakrisa, sier lederen i Fagforbundet.

Alle krefter trengs

- Vi har nå et krystallklart krav til kommunene: De må ikke permittere ansatte! Hver dag ser vi at det er et stort og økende behov for arbeidskraft i kommunene, særlig innen helse og omsorg. Vi i Fagforbundet er positive til at våre medlemmer skal trå til der det trengs, og til at ansatte må utføre oppgaver de vanligvis ikke gjør. Da forventer vi også at de ikke permitteres.

Kommunene blir en drivkraft

Nord tror at en bevilgning på knappe fire milliarder til kommunene vil bidra til å fjerne noe av usikkerheten og gi bedre forutsetninger for å holde hjulene i gang. Dette betyr at medlemmene våre i kommunal sektor kan gå på med nytt mot og intensivere det gode arbeidet de allerede er i gang med. Hun peker blant annet på at helt nødvendig vedlikehold ikke bare trygger de kommunalt ansatte, men også privat virksomhet som kan få avtaler om å utføre nødvendig arbeid for kommuner og fylkeskommuner.

- Når en så stor del av privat sektor er stengt ned, må offentlig sektor ta et større ansvar for å holde hjula i gang. Vi er glade for at dette blir understreket både fra regjeringa og Stortinget, og dette må også ordførere og rådmenn merke seg, sier Mette Nord.