Dramatiske tider for frisørbransjen

Illustrasjonsbilde

Yrkesforbud, forvirring om hjelpetiltak og konsekvenser for frisørlærlinger er bare noen av problemstillingene Fagforbundet Frisørenes Fagforening står i om dagen. Få har kjent hardere på konsekvensene av koronaviruset enn frisørene.

20.03.2020 av Informasjonsavdelinga

– Frisør- og hudpleiesalonger ble stengt på dagen, og våre medlemmer ble kastet ut i en uviss framtid, sier leder i Fagforbundet Frisørenes Fagforening, Vivian Jacobsen. Hun forteller at telefonen knapt har ligget i ro den siste tiden, og at informasjonsbehovet er stort. I starten var det også svært uklart hvilke hjelpetiltak myndighetene ville komme med.

– Det ser noe lysere ut nå. Først kom ordninger for vanlig ansatte på plass, så kom ordninger for lærlinger på plass, og fredag håper vi at også studenter som jobber i frisørsalonger får sikret inntekt gjennom Lånekassen, eller på andre måter fra Stortinget.

Men, legger hun til; – Det er klart, vi har hatt veldig mange engstelige medlemmer på tråden.

Jobbet opp mot LO og partiene

Frisørenes fagforening har jobbet systematisk både med å sende ut informasjon løpende til medlemmer, og for å sikre grupper som ikke ble ivaretatt i den første tiltakspakka. Fagforeningen så kjapt at det var et behov for å sikre lærlingene.

– Det var lite snakk om dem i starten og derfor løftet vi saken til AU i Fagforbundet, som via LO kjempet for å få dette på plass. Det gjenstår fortsatt noe, men vi er godt fornøyd med den bistanden vi som fagforening har fått.

Som leder i Rødt Kristiansand brukte Jacobsen også den partipolitiske veien og kontaktet Bjørnar Moxnes som sitter på Stortinget for Rødt for å sikre at han også var oppmerksom på at lærlingene måtte få en løsning.

Det har uten tvil vært tøffe dager for frisørene. Jacobsen er opptatt av at folk både får hjelp og skjønner hvordan de skal få det. – Det er klart du blir redd når du ikke vet hva som skjer med lønningen din. Nå som tiltakspakkene begynner å falle på plass har mange medlemmer spørsmål om hvor mye de får, hva som omfatter dem og hvordan de rent praktisk skal fylle ut og dokumentere krav for å få økonomisk hjelp, forteller Jacobsen.

– Vi har prøvd å bistå og sende ut all informasjon fortløpende til våre medlemmer, og opplever også at NAV nå kommer på plass med praktisk informasjon.

Se også Fagbladet-sak: Tiltak har skapt ro hos frisørene

Viktig å kunne fortsette læretida

– Vi er enda ikke i mål på alt. Mange av våre lærlingemedlemmer er bekymra for at lærekontraktene fryses, og at læretida blir forlenga, når salongen er stengt. Fra fagforeningas side jobber vi opp mot fylkeskommuner, opplæringsråd og faglige råd for å få løsninger på plass. Troms og Finnmark har for eksempel gode digitale plattformer for e-læring som gjør at lærlingene kan fortsette studieløpet uten å få utsatt læretida.

Jacobsen peker på dette betyr mye våre lærlingemedlemmer. – Mange av dem er oppe i 20-åra, etablert med hus og barn, og trenger en trygg og stabil inntekt.

Frykter at epidemien kan bli langvarig

Jacobsen tror at frisør- og hudpleiesalonger kan bli blant de siste arbeidsplassene som får åpne som normalt. – Det sier seg selv at du ikke kan holde en meters avstand og unngå fysisk kontakt når du skal pleie folks kropp eller klippe håret deres. Vi håper inderlig at tiltakene er effektive og at vi kan gå tilbake til en normal hverdag så fort som mulig.

Advarer mot hjemmefrisering

– Jeg ser historier i sosiale medier om enkelte som tilbyr tjenester hjemmefra siden de ikke kan være i salong. Dette vil hun advare sterkt mot: - Det undergraver vår bransje og kan forlenge perioden med hvor kjapt vi får bekjempa koronaviruset og kommer tilbake på arbeidsplassen. Som bransje er vi tjent med at alle følger opp myndighetenes anbefalinger.

LO og Fagforbundet gjør en forskjell

– Jeg håper virkelig at flere ser betydningen av hvilken rolle fagbevegelsen har og hva det betyr å være organisert i tider som dette, avslutter Jacobsen.

– Medlemmene våre ser det gjennomslaget vi nå har, og skjønner at løsningene vi bidrar til å få på plass, kanskje ikke ville vært der uten oss. I så måte er det gledelig å se at vi faktisk har hatt mange innmeldinger i denne perioden. Det er jo noe godt som kommer ut av denne krisa.