Billettinntektene stuper - kollektivtrafikkselskapene ber om krisepakke

(Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Landet rundt kjører mer eller mindre tomme busser, trikker, tog og andre kollektivtilbud. Nå advarer en samlet næring om at uten billettinntekter vil konkurser komme. I et felles brev krever de en egen krisepakke.

19.03.2020 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 20.03.2020

Krever hjelp fra regjeringen

Både arbeidsgiversiden og arbeidstakersiden har skrevet et felles brev til samferdselsminister Knut Arild Hareide og resten av regjeringen der de varsler krise og ber om raske tiltak. Regjeringen har bedt kollektivtrafikkselskapene opprettholde rutetilbudet for at det skal være så god plass som mulig, slik at passasjerene kan holde avstand til hverandre. Men, med ganske tomme seter, faller mye av billettinntektene bort og både kollektivtrafikkselskapene og ikke minst de fylkeskommunale selskapene som bestiller og inngår anbud taper penger.

Redd for kutt i rutetilbud

– Vi i Fagforbundet er blant avsenderne av dette brevet og stiller oss selvsagt bak innholdet. Personlig er jeg nok mest bekymret for fylkeskommunene som finansierer bestillerselskapene. Ofte er kontraktene utformet slik at inntektstap vil ramme dem hardest, men det er klart dette vil ramme en hel bransje som vi for tiden er helt avhengige av, sier lederen for Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen.

Han mener regjeringen må reagere, og det raskt. Hvis kollektivselskapene begynner å kutte i rutetilbudet for å kutte kostnader, så er vi kjapt tilbake til fulle busser og tog, med trengsel og smittefare

Må ta bussen til jobb

– Vi må huske at ikke alle kan ha hjemmekontor. For eksempel er alle hverdagsheltene nødt til å dra på jobb. Du kan ikke drive omsorg og pleie, drive sykehus og hjemmetjenester, drive renhold, kjøre buss, slokke branner eller annen beredskap hjemme fra kjøkkenbordet. Mange kan kanskje ta seg til jobb uten å treffe andre, men veldig mange er avhengige av kollektivtrafikken, og alle er vi avhengige at flest mulig av dem holder seg friske, sier Fagforbundets Stein Guldbrandsen.