Nei, sosionomene har ikke skylda!

(Foto: Fagbladet)

Yrkesseksjonsleder Iren Luther i Fagforbundet er oppgitt over stortingsrepresentant som legger skylda på sosionomene for at kriminelle gjenger på Holmlia i Oslo har fått vokse fram.

13.06.2018 av Informasjonsavdelingen

Fremskrittspartiets Jon Helgheim pekte på sosionomene i en debatt med byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen.

- De har fått etablert en tro på at straff ikke virker, sier Helgheim.

Les også: Reagerer på Helgheims sosionom-utspill: – Kunnskapsløst

- Dette går det bare ikke an å ta alvorlig, sier leder i Yrkesseksjon helse og sosial, Iren Mari Luther.

- Det er jo litt nedslående at en stortingsrepresentant fra et regjeringsparti lirer av seg noe som i beste fall er en konspirasjonsteori, men ut over det er det umulig å kommentere.

Luther mener det trengs en nasjonal dugnad for å rydde opp i oppvekstvilkårene og den voksende gjengkriminalitetet i hovedstaden.

- Det trengs stor innsats fra både politi- og justissektoren, og fra sosialsektoren. Om noe, trengs det flere sosionomer, og mer sosialfaglige perspektiver i dette arbeidet. Jeg både håper og tror at regjeringspartiene tar dette på alvor, og at de vil tilnærme seg utfordringene mer kunnskapsbasert og fornuftig enn det representanten Helgheim gir inntrykk av.