Krever at staten tar ansvar for luftambulansen

Fagforbundet krever sammen med Legeforeningen, Sykepleierforbundet og Flyverforbundet at staten overtar driften av luftambulansen.

03.01.2020 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 03.01.2020

Før jul vedtok Fagforbundets landsstyre en uttalelse om statlig drift av luftambulansen. Der står det at landsstyret mener det er uakseptabelt at innbyggernes liv og helse i Nord-Norge settes i fare, fordi ambulansefly står på bakken og akuttberedskapen er svekket. Vi godtar ikke at flygere og andre ansatte skal være bekymret fordi sikkerheten ikke har vært prioritert og godt nok ivaretatt.

Naturlig at staten tar over ansvaret

Hans Martin Aase, nestleder i politikk og samfunnsavdelingen i Fagforbundet uttalte til NRK Kveldsnytt at en offentlig overtakelse av luftambulansen vil være i tråd med driften av den øvrige ambulansetjenesten i Norge. – Dette er den spisseste delen av ambulansetjenesten. Når det gjelder bilambulansen, så er den offentlig drevet allerede, og da er det naturlig at det også gjelder for luftambulansen, sier Aase til NRK.

Les hele saken på NRK sine nettsider.

Se intervjuet med Hans Martin Aase på NRK TV her.