Internasjonal fagbevegelse aksjonerer for Filippinene

Den 10. desember er FNs menneskerettighetsdag. I år har internasjonal fagbevegelse valgt å benytte dagen til å sette søkelyset på Filippinene, som en protest mot arrestasjonene, drapene og terror-stemplingen av fagforeningsaktivister.

09.12.2019 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 10.12.2019

Menneskerettighetsdagen markerer at FNs verdenserklæring om menneskerettigheter ble vedtatt denne datoen i 1948.

Det er ikke bare fagforeningsfolk og arbeidere som forfølges, men også lærere, journalister og menneskerettighetsforkjempere. I de siste tre åra har mer enn 43 fagforeningsaktivister blitt drept. Utallig mange flere har blitt truet med vold og falske kriminelle anklager fordi de er kritiske til regjeringen eller krever retten til å fagorganisere seg. Disse aktivistene blir anklaget for å være terrorister og fiender av regimet. De blir ført opp på anti-terror lister. Dette kalles red-tagging, og er en propagandateknikk. ITUC, den internasjonale arbeidsorganisasjonen, mener at Filippinene er et av de ti verste landene i verden for arbeidere.

Fagforbundet og Filippinene

Fagforbundet har i flere år hatt samarbeid med, og støttet tre forbund i offentlig sektor på Filippinene. Målsettingen er å drive opplæring av lokale fagforeningsledere, hvordan øke antall medlemmer og bidra til en vellykket sammenslåing av de tre forbundene.