Full seier – Pensjon fra første krone også i Oslo kommune

Våre medlemmer vant. Det blir pensjon fra første krone i Oslo kommune fra 2021. Dette er en historisk dag for våre medlemmer og hele fagbevegelsen.

13.11.2019 av Steinar Ottesen, Fagforbundet Oslo

9. november vedtok et enstemmig representantskap i Fagforbundet Oslo at et av hovedkravene i 2020 skulle være pensjon fra første krone og på all inntekt for medlemmene. Det inkluderer alle Fagforbundets organiserte i Oslo kommune. Få dager senere er det en realitet. Fra 2021 blir det pensjon fra første krone for våre medlemmer i Oslo kommune.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap), leder av Fagforbundet Oslo, Roger Dehlin og leder av Kommuneansattes Hovedsammenslutning (KAH) i Oslo, Per Egil Johansen. - Pensjon fra første krone er et resultat av godt fagligpolitisk samarbeid mellom fagbevegelsen og byrådet, sier Raymond Johansen. (Foto: Fagforbundet Oslo)

Betyr mye for de ansatte

Leder av Kommuneansattes Hovedsammenslutning (KAH) i Oslo, Per Egil Johansen, er stolt og særdeles fornøyd når Fagforbundet Oslo prater med han på telefonen.

– Nå blir det pensjon fra første krone eller første arbeidede time. Det betyr at alle ansatte i kommunen omfattes av pensjonsordningen og det vil ha stor betydning for alle som per nå ikke har vært tilsluttet ordningen, sier Per Egil Johansen.

– Dette er viktig for alle dem som arbeider under 20 prosent stilling. Vi snakker unge mennesker, vi snakker deltidsarbeidet og i alle hovedsak kvinner, sier Per Egil Johansen.

Samarbeid gir resultater

Med det rødgrønne byrådet har Oslo fått en ny arbeidslivspolitikk. Ikke nok med Oslomodellen, rekommunialisering og hele faste stillinger, nå blir det endelig pensjon fra første krone også i Oslo kommune. I dag er virkelig en god dag for de ansatte i Oslo kommune.

– Folk skal ha en pensjon å leve av. Jeg er veldig glad for at vi kan gi lavlønte og deltidsmedarbeidere en bedre pensjonsordning. Dette handler om rettferdig og likebehandling. Pensjon fra første krone bør bli den nye normalen i norsk arbeidsliv. At Oslo kommune tidligere ikke hadde pensjon fra første krone, er en levning etter det borgerlige byrådet. Pensjon fra første krone har vært et viktig krav fra fagbevegelsen, og at det nå innføres i Oslo kommune er et resultat av godt fagligpolitisk samarbeid mellom fagbevegelsen og byrådet, sier Raymond Johansen.

Per Egil Johansen understreker også betydningen av et godt fagligpolitisk arbeid i hovedstaden.

– Dette er et resultat av godt fagligpolitisk arbeid mellom Fagforbundet Oslo og Oslo Arbeiderparti, og den positive betydningen av et rødgrønt byråd som er opptatt av fagbevegelsen og våre medlemmers interesser, sier Per Egil Johansen.

Takk til alle som tok kampen

Leder av Fagforbundet Oslo, Roger Dehlin, ønsker å sende en ekstra hilsen til alle de streikende under sykehusstriden som sto på dag og natt.

– Våre medlemmer har en stor del av æren for at vi nå har kommet hit. Vi ønsker særlig peke på Fagforbundets medlemmer i sykehus som gikk i front og tok kampen for alle, sier Roger Dehlin.