Mette Nord valgt inn i programkomiteen til Arbeiderpartiet

Mette Nord, leder i Fagforbundet.

Mette Nord, leder i Fagforbundet. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Mette Nord er en av tre fra fagbevegelsen som skal være med å lage nytt Ap-program før stortingsvalget i 2021. Inn i arbeidet tar hun med seg viktige saker for Fagforbundet.

01.11.2019 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 01.11.2019

Sentralstyret i Arbeiderpartiet har nå satt ned komiteen som skal utarbeide forslag til partiprogram for stortingsperioden 2021–2025. Jonas Gahr Støre skal lede komiteens arbeid.

- Målet med programarbeidet er klart. Vi skal utvikle politikk som kan gi oss et mer rettferdig samfunn, som gjør det mulig å leve gode liv i hele landet, som sørger for trygge og gode jobber, og som får opp tempoet på klimaomstillingen uten at folk hektes av. Det er en formidabel oppgave, men med denne gjengen har jeg tro på at vi klarer det, sier Jonas Gahr Støre.

Glad for å ha fagbevegelsen med

Kari-Sofie Jenssen

Komiteen er satt sammen av folk med ulik bakgrunn, kompetanse, bosted og alder, med en god blanding av lang, politisk erfaring, som hos Rina Mariann Hansen og Sigbjørn Johnsen, og friske, nye øyne, som hos Wasim Zahid. Ifølge Støre var det viktig å få med Fagforbundet og fagbevegelsen.

– Mette er en av dem i Norge som har best kompetanse og størst oversikt over hele helse– og sosialsektoren. Det var viktig for meg å ha Fagforbundet med i komiteen, og med Mette får vi ikke bare med det fagligpolitiske samarbeidet, men også god detaljkunnskap og god vurderingsevne, sier partileder Jonas Gahr Støre.

Viktig å være med

Mette Nord selv synes også det er viktig at Fagforbundet har en plass, og hun ser fram til å delta på vegne av forbundet.

– Arbeiderpartiet må ha en tydelig profil på utviklingen av offentlig sektor om vi skal få et regjeringsskifte i 2021. Vi i Fagforbundet er opptatt av å få tillit inn i systemene, og en tillitsreform som gir de ansatte muligheten til å utvikle den beste velferden, sier Nord.

Hun mener også det blir viktig å gi klare svar på hvordan vi skal takle vår største utfordring, miljø- og klimakrisen, samtidig som vi sikrer en bærekraftig industri.

– Arbeidslivspolitikken er den røde tråden vi må ha med oss i alle diskusjonene. I tillegg har Fagforbundets medlemmer et sterkt internasjonalt engasjement som jeg skal ta med meg i arbeidet, forteller Fagforbundets leder.

Se også Fagbladet-sak: Mette Nord er en av tre som fra fagbevegelsen som skal være med å lage nytt Ap-program.