Fagforbundsvottens oppfinner lager nå også herrevott

FLOTT MED VOTT: - Jeg er stolt bruker av vottene gjennom hele vinteren både på jobb og privat, sier Tove Randi Olsen til Fagbladet. Nå er hun i gang og lager oppskrift også til en herremodell. (Foto: Gunnar Ludvigsen, Fagforbundet.)

Mange ønsker seg Fagforbundsvotten etter å ha sett strikkeoppskrift og intervju med kvinnen bak votten, Tove Randi Olsen, i Fagbladet.

03.10.2019 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 28.02.2020

OSS Tillitsvalgte bestemte seg for å kontakte den kreative og strikkeglade kvinnen bak ideen og designet til Fagforbundsvotten. Vi har nemlig hørt at flere ønsker seg en oppskrift også på en herrevott.

Tove Randi Olsen, som til daglig er rådgiver ved kompetansesenteret i Trondheim er imøtekommenheten selv.

– Når trenger du det? Jeg tror jeg setter i gang allerede i kveld, sier Olsen.

Så følg med, følg med – vi kommer tilbake med oppskrift på herrevott senere.

Tips til herrevott

Som den rutinerte rundpinnebrukeren hun er har hun likevel et tips til de som vil gå i gang allerede nå:

– Jeg har strikket en herrevott selv, da gikk jeg bare opp en størrelse i garn og en størrelse i pinner.

Tove Randi Olsen gikk helt til topps for å få godkjent bruken av Fagforbundets logo. Hun har fått skriftlig tillatelse av Mette Nord.

OSS Tillitsvalgte oppfordrer likevel de strikkeglade til å holde seg til Fagforbundets farger som vist i profilhåndboka. Vi foreslår derfor hvit vott med sort eller rød logo, eller sort vott med hvit logo, i tillegg til den klassiske røde på bildet.

Lykke til! Tipper det blir riktig mange Fagforbundsvotter å se både på gata og under juletreet. NB: Se oppskrift under bildet.

Her er oppskriften på Fagforbundsvotten (damevott):

Les også i Fagbladet: Er du redd for å bli blå på fingrene i vinterkulda? Slik strikker du den røde forbundsvotten

Garnforbruk:

Finullgarn 2 tr.

Bunnfarge rød nr. 435 50 g

Mønsterfarge hvit nr. 400 50 g

Vrangbord: Legg opp 46 m i bunnfargen på strømpe p nr. 2,5 og strikk 3 omg glattstrikk.

Fortsett med vrangbord 1 r og 1 v slik: 10 omg rødt, 3 omg hvit, 4 omg rødt, 3 omg hvit og fem omg rødt.

På neste omgang skiftes det til p nr. 3, samtidig som det økes til 54 m jevnt fordelt på omgangen. Strikk 4 omg med rødt.

Videre strikkes det etter diagrammet. Samtidig økes for tommelen slik diagrammet viser. Når økningen er ferdig, settes de 9 tommelmasklene på en hjelpepinne. Strikk neste omgang rødt samtidig som du legger opp 7 m på undersiden av tommelen. Fortsett med mønsterstrikk over alle maskene. Når mønsteret er ferdig, strikkes votten til ønsket lengde i bunnfargen.

Fell slik: Fordel maskene på p med 29 m på oversiden og undersiden av votten. Fell som diagrammet viser.

Fellingen gjøres slik: Strikk 1 m, ta den neste løst av, strikk neste m og trekk den løse m over. Strikk ut p. strikk neste p til det gjenstår 3 m, strikk 2 m sammen og strikk siste m.

Gjenta disse p videre på fellingen etter diagrammet til det gjenstår 10 m. ta av tråden og trekk de gjennom m.

Strikk neste vott likedan. OBS! husk å få tommelen på motsatt side. En høyrevott og en venstrevott.

Tommel: Ta maskene av hjelpepinnen over på strikkepinnene. Ta opp 7 m på undersiden av tommel, pluss at du tar opp 2 m i hver side = 20 m til sammen. Strikk tommelen til ønsket lengde og tverrfell.

Tips: for å unngå for lange trådsprang i mønsteret, må man snurre trådene sammen underveis.

Når votten er like lang som lillefingeren, kan man starte fellingen.

Design: Tove Randi Olsen

Last ned oppskriften i PDF-format her