Søksmålene hoper seg opp

VOKSER: Dommen i Aleris-saken er rett rundt hjørnet. Samtidig har det kommet tre andre massesøksmål mot omsorgsgiganten Stendi (tidl. Aleris) skriver Klassekampen.

13.08.2019 av Nils Fredrik Hansen
Sist oppdatert: 15.08.2019

– Disse sakene kan sette en standard i norsk arbeidsliv for om arbeidsgivere kan operere med kontraktører eller om man skal ha egne ansatte, sier lederen i Fagforbundet, Mette Nord, til Klassekampen.

Kan bli politisk sak

Selv om selve søksmålene dreier seg om de konkrete vilkårene til noen titalls medlemmer, mener Fagforbundet-leder Mette Nord at sakene kan få store konsekvenser.

– Det er prinsipielle saker som kan få stor betydning. Man fikk antikontraktørklausuler i byggebransjen på 1990-tallet fordi det var for mange enkeltmannsforetak. Den utviklingen har vi sett også i velferden, særlig i arbeid med rus og psykiatri, påpeker hun til Klassekampen.

– Vi er redd for et arbeidsliv basert på løsarbeidere i stedet for faste ansatte. Dermed frikoples man fra tariffavtaler og lovverk, og suksessoppskrifta for et velfungerende arbeidsliv.

– Hva skjer om medlemmene deres skulle tape i retten?

– Da må vi se om det finnes grunnlag for å forfølge det videre rettslig. Ellers vil det også være en viktig politisk sak å se på lovverket, så vi kan få stoppet den utviklingen i arbeidslivet. Enten vinner vi dette i retten, ellers blir det en veldig viktig politisk sak.

Les hele saken på Klassekampensine hjemmesider (abb.)