Nyheter

Fagforbundets Odd Haldgeir Larsen (til høyre) møter forhandlingsmotpart NHO ved Jon H. Stordrange for NHO Transport.

Nå starter forhandlingene for bussbransjen

Forhandlingene om bussbransjeavtalen skjer denne uka. Oppstart i dag. Økt kjøpekraft med generelle kronetillegg er blant Fagforbundets krav.

-Lokale organisasjoner er der før, under og etter kriser, sier Siri Follerås, leder av Fagforbundet pleie og omsorg Oslo, som har bevilget ekstra penger til Gaza-aksjonen.

Fagforbundet har samlet inn nesten to millioner til Gaza

Fagforbundet har startet en egen Gaza sulter-innsamling til UAWC, organisasjonen for småbrukere og fiskere, som arbeider både på Vestbredden og i Gaza. Fagforeninger, fylkeskretser, medlemmer og tillitsvalgte har samlet inn mer enn 1,9 millioner kroner.

Forhandlingsstart i kommuneoppgjøret 15. april.

Kommuneoppgjøret i gang - krever økt lønn for hele laget

– Hele Norge merker økte priser og økt rente. Derfor må hele laget få økt lønn i årets lønnsoppgjør, og de som har minst, må få mest, sier leder i LO Kommune, Mette Nord, ved forhandlingsstart 15. april.

Kjetil Edvardsen og Thea Rabe er to av forbundsadvokatene som har bistått medlemmene i saken mot Stendi. Her med saksøker og miljøarbeider Ken Schjøllert Mostue Rogstad (til høyre).

Fagforbundets medlemmer med ny seier over Stendi

Stendi går på nok et nederlag mot egne arbeidstakere i en omfattende dom avsagt av Borgarting lagmannsrett. – Vi som jobber på gulvet hadde ikke klart å ta denne kampen alene, sier Ken Schjøllert Mostue Rogstad. Han er én av 184 som til sammen får etterbetalt nærmere 60 millioner kroner.

Helsefagarbeider saksøkte kommune

Helsefagarbeider saksøkte kommunen og fikk full stilling

På 21 år gikk helsefagarbeider Nina Lisbeth Strøm Sandtangen fra 25,4 prosent stilling til 86,38 prosent. Hun var lei av å jakte vakter og gikk sammen med Fagforbundet til sak mot Halden kommune. Resultatet ble full seier og full stilling! Les saken i VG.

Leder Fagforbundet Ung, Jeanette Lea Romslo

Antall søkere til helse- og oppvekstfag går feil vei

Det er svært bekymringsfullt at færre unge søker helse- og oppvekstfag, mener lederen av Fagforbundet Ung.

Penger i lommeboka, illustrasjon

Hva betyr resultatet i frontfaget for deg?

Frontfagsoppgjøret endte med en økonomisk ramme på 5,2 prosent, som setter standarden for kommende oppgjør. Betyr det at "alle" får en lønnsøkning på 5,2 prosent? Så enkelt er det dessverre ikke - Fagbladet svarer på spørsmålet.

Fagforbundets forhandlingsleder Odd Haldgeir Larsen (fra venstre), leder i forhandlingsavdelingen Kai Nygård, Nora Hagen, Hanne Kolby, Jacqueline Hopkinson og Gerd Øyahals.

Enighet i A-delsforhandlingene med Spekter

Partene kom i natt til enighet i det sentrale tariffoppgjøret i Spekter-området.

Fagforbundets leder, Mette Nord, og Fellesforbundets leder (i midten), Jørn Eggum.

En frontfagsramme som vil sikre hele laget økt lønn

Med frontfaget i havn ser Fagforbundets leder Mette Nord fram til oppstart av kommuneoppgjøret 15. april. – En lønnsvekst på 5,2 prosent og en tydelig lavlønnsprofil gir et godt grunnlag for forhandlingene i offentlig sektor. Fagforbundet vil sikre hele laget økt lønn, og at de med minst må få mest, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.