Fantastisk familieleir for Fagforbunds­medlemmer

Hallvard Strønen instruerer på Fagforbundet og Framfylkingens familieleir på Arbeiderbevegelsens folkehøgskole på Ringsaker 2017 (Foto: Nora Malic / Tuva Gunnerud-Åhlén)

Denne uka arrangerer Fagforbundet og Framfylkingen familieleir for femte år på rad. 109 store og små deltagere reiser fra land og strand for å ha en fantastisk ferieuke på Arbeiderbevegelsens folkehøyskole på Ringsaker.

28.06.2017 av Åsta Rohmann og Andrea Bratteli Danielsen
Sist oppdatert: 29.06.2017

Andrea Bratteli Danielsen

I år er det Ingrid Buset som er leirsjef og hun forteller at mye av fokuset på leiren er at alle skal oppleve mestring og trygghet. Målet er å lage en fantastisk ferieuke for deltagerne og skape mange minner som skal vare livet ut.

Se Fagbladets bildekarusell fra familieleiren

Tretten frivillige ledere fra Fagforbundet og Framfylkingen har stilt opp. En av dem er Shakeel Rehman fra Framfylkingen.

– Jeg gleder meg hvert år til årets vakreste sommereventyr. Det er så fint å se så mange glade familier!, slår Shakeel fast.

Nils Fredrik Hansen

Anders på ti år synses det er veldig gøy å være på familieleir fordi man kan få nye venner og fordi man kan gjøre så mye morsomt.

Programmet er nemlig fullpakket av varierte aktiviteter som passer for mennesker i forskjellige aldere og med forskjellige interesser.

Les også «Musespist familieleir» teaterhistorien om Janne som oppdager musebæsj i eventyrstolen sin.

Trygve Svenson skal holde årets workshop om fake news og den passer for ungdom og voksene.

Nils Fredrik Hansen

Det er planlagt to utflukter i år; en til Helgøya klatrepark og en til Hunderfossen. Det er også lagt til rette for uteaktiviteter som basse, fotball, volleyball, crockett og bading.

Pratsomme småtroll

For de minste småtrollene er det planlagt aktiviteter som hobbyverksted, baking, maling med isbiter, blåse store såpebobler, lage armbånd og masker.

Isak Engum Hovdegaard / Kim Daniel Haukeland

Vesla på tre år har bakt medisin (rosinboller) og det hun gleder seg mest til på leiren er å ta på plaster. Det hun liker å gjøre på leiren er å drikke saft og hoppe i senga. Storesøster Ina på fem, gleder seg til å bade og sove.

Sirkusskole og mediegruppe

I år er det Halvard og Aslak Strønen fra sirkus Strønen som har ansvaret for sirkusskolen. Deltagerne er delt opp i to grupper; en for de under ti og en for de over ti. Tissue, dans med flagg, sjonglering med både baller og kjegler.

Om sirkus ikke passer for deg, tilbyr også familieleiren medie-gruppa. Der kan man lære mer om å skrive og ta bilder, samt prosessen med å lage ei avis.