LO-Virke-oppgjøret: Økt kjøpekraft og lavlønnsløft

Rundt forhandlingsbordet: LO og Virke signerer protokollen for mellomoppgjøret 2019. (Foto: Hege Nilsen Ahlquist / LO)

LO og Virke er blitt enige om et godt resultat i årets lønnsoppgjør. Tillegget er på 2,5 per time til alle ansatte. Det er også forhandlet fram et lavlønnstillegg på 2 kroner per time.

04.04.2019 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 05.04.2019

Forhandlingene gjelder ansatte i privat sektor. Resultatet er på linje med resultatet i LO-NHO-forhandlingene.

Det generelle tillegget på 2,50 pr time gjelder Fagforbundets medlemmer på Landsoverenskomst for frisører og Avtale for boligbyggelag

Fagforbundets medlemmer på Landsoverenskomst for kinoer og Overenskomst for Apotek får i tillegg 2 kroner pr time i løvlønnstillegg.

Fagforbundets medlemmer på Fritids- og opplevelsesavtalen får et generelt tillegg på 2,50 pr time, samt at minstelønnsatsene økes med 2 kr pr time.

Årets forhandlinger er et mellomoppgjør, det er derfor i utgangspunktet bare lønn det forhandles om.

Les hele protokollen fra forhandlingene (PDF: 356.3 kB)