Vil fjerne SodaStream fra butikkhyllene

Generalsekretær i Norsk Folkehjelp Liv Tørres og forbundsleder i Fagforbundet Mette Nord sparker i gang kampanjen mot SodaStream. (Foto: Norsk Folkehjelp)

Med aksjoner, engasjement og konsert skal norske bedrifter overtales til å slutte å selge brusmaskinen SodaStream, som har sin hovedfabrikk i en ulovlig israelsk bosetting.

08.09.2014 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 08.09.2014

SodaStream lager brusmaskiner i en israelsk bosetting i okkuperte Palestina. Israels bygging av bosettinger på Vestbredden er ulovlig i følge folkeretten og fordømmes av FN, USA, EU og Norge. 8. september går startskuddet for en nasjonal kampanjeuke, med aksjoner og engasjement rundt om i hele landet

– I kjølvannet av den forferdelige volden som har utspilt seg i sommer i Israel-Palestina, er det dypt bekymringsverdig at SodaStream fortsatt støtter opp om ulovlige bosetninger og den undertrykkende okkupasjon av det palestinske folk, sier Ingrid Rostad, leder av Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom.

22 organisasjoner støtter kampanjen som krever at SodaStream flytter all produksjon ut av bosettingene. Fram til dette skjer oppfordres norske butikker å slutte å selge brusmaskiner fra SodaStream.

Christina Beck Jørgensen, leder av Fagforbundet Ungdom.

– SodaStreams hovedfabrikk ligger på stjålet palestinsk land. Gjennom sin produksjon på okkuperte Vestbredden, utnytter selskapet land og vannressurser som tilhører palestinerne. Det er klart mange reagerer når de ser SodaStream-produkter i norske butikkhyller, sier Christina Beck Jørgensen, leder av Fagforbundet Ungdom.

Brusmaskinen selges blant annet i norske butikker som Elkjøp, Lefdal, Expert, Siba, Staples og Jernia, men har sin hovedfabrikk i den israelske bosettingen Ma’ale Adumim på Vestbredden. SodaStream bidrar dermed til Israels okkupasjon, som frarøver palestinerne grunnleggende rettigheter og frihet.

– Med denne kampanjen vil vi vise at vi er mange som får en bitter bismak av SodaStreams støtte til okkupasjonen av Palestina. Norske butikk-kjeder bør sette folkerett og menneskerettigheter først, og slutte å selge produkter fra SodaStream, sier Kathrine Jensen, leder av Palestinakomiteen i Norge.

Som en del av kampanjen kommer de palestinske rapperne i DAM til Oslo for å spille på Blå fredag 12. september. Der skal de stå på scenen sammen med Oslo-baserte Awesomnia, for et fritt Palestina, mot SodaStreams støtte til Israels okkupasjon.

Mer informasjon om kampanjen:
www.facebook.com/boikottsodastream

Mer informasjon om konserten på Blå:

For spørsmål og mer informasjon, kontakt Ingvild Skogvold i Norsk Folkehjelp, tlf 412 24 243.