Vita stopper salg av okkupasjonsproduktene fra Ahava

– Vita-kjeden har meddelt oss at de stopper salg av produker fra kosmetikkprodusenten Ahava. Det er gledelig at en stor varekjede har tatt en prinsipiell beslutning om å ikke kjøpe produkter fra Israels bosettinger på Vestbredden, sier Liv Tørres - generalsekretær i Norsk Folkehjelp.

10.04.2012 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 10.04.2012

Ahava driver produksjonen av kosmetikk i bosettingen Mitzpe Shalem og selskapet eies også av bosetterne. Til produksjonen tas det ut råstoff fra Dødehavet inne på den okkuperte Vestbredden. Både bosettingene og uttak av naturressurser fra okkupert område er i strid med folkeretten.

– Norsk Folkehjelp og Fagforbundet har i vinter oversendt Vita dokumentasjon om Ahava og i brev bedt om at Vita slutter å selge Ahava-produkter. Når Ahava-produktene nå forsvinner fra mange norske butikkhyller betyr det at vi i Norge vil bidra mindre økonomisk til okkupasjonen, og det er veldig bra. Stor ære til Vita, sier Liv Tørres.

– Dette viser at vi kan oppnå resultater i arbeidet med å gjøre okkupasjonen mindre lønnsom for Israel. Vi håper nå andre butikker vil følge etter Vita og at forbrukere og aktivister fortsetter å sette foten ned for produkter fra bosettingene. Hvis verden følger Vitas eksempel vil det bli vanskelig å opprettholde Ahavas produksjon og vanskeligere å opprettholde bosettingen Mitzpe Shalem, sier Stein Gulbrandsen som er AU-medlem i Fagforbundet.

Norsk Folkehjelp og Fagforbundet driver sammen et prosjekt for å dokumentere økonomiske og andre bånd mellom Norge og Israels okkupasjon. 9.mai legges det fram en rapport som viser blant annet  tar for seg okkupasjonsvarer som selges i Norge og investeringer i selskaper som bidrar til Israels okkupasjon.