Første samling for Palestina-ambassadører

Fagforbundets ambassadørkorps for Palestina, sammen med Ingunn Eriksen fra stab. (Foto: Anders Hamre Sveen)

Tirsdag 18. oktober 2011 var Fagforbundets Palestina-ambassadører samlet for første gang, i Fagforbundets lokaler i Oslo. Det er utnevnt i alt 25 Palestina-ambassadører, som har et spesielt ansvar for å dyrke engasjementet for Palestina i Fagforbundet.

18.10.2011 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 18.10.2011

Det formaliserte samarbeidet mellom Fagforbundet ogNorskFolkehjelp går i tillegg til økonomiskstøtte til Norsk Folkehjelps sitt arbeid og støttetil grasrotorganisasjoner i Palestina og palestinskeflyktningmiljø i Palestina, ut på å arbeide forøkt engasjement for Palestina blant Fagforbundets medlemmerog tillitsvalgte.

På bakgrunn av dette er det nå utnevnt et egetambassadørkorps for Palestina i Fagforbundet, med minstén representant fra hvert fylke.

Det skal gjennomføres fire til fem reiser i løpetav nåværende landsmøteperiode, som skal gåtil enten Palestina eller til palestinske flyktningleire i Libanon.Reisene skal organiseres i samarbeid med Norsk Folkehjelp. Allerepresentantene i ambassadørkorpset skal ha vært medpå en av reisene før Fagforbundets landsmøte inovember 2013.

Fagforbundets Palestina-ambassadørerer:

Vestfold: Eddie Whyte

Østfold: Veronica Løken

Første samling
Den 18. oktober 2011ble den første samlinga for ambassørkorpsetgjennomført. Her stod Martin Holter fra Norsk Folkehjelp foren presentasjon av Norsk Folkehjelps filosofi i forhold tilsolidaritets- og bistandsarbeid, samt Fagforbundetssamarbeidsprosjekter med Norsk Folkehjelp i Palestina og Libanon.Holter understreket at Norsk Folkehjelp er fagbevegelsens egenhumanitære solidaritetsorganisasjon.

I løpet av samlinga gjennomførtePalestina-ambassadørene et gruppearbeid om hvordan de skalgjennomføre jobben med å spre informasjon ogengasjement rundt palestinernes situasjon og Fagforbundetssolidaritetsarbeid i forhold til dette.

Engasjement på tvers av aldersskiller
Ambassadørkorpset er en god blanding avfolk som har jobbet med solidaritetsarbeid med Palstina lenge, ogyngre folk. Her er det samlet mye engasjement, sier SteinGuldbrandsen som er AU-medlem i Fagforbundet og styremedlem i NorskFolkehjelp.

– Vi i Fagforbundet må være tydeligepå at vi i konflikten mellom Israel og palestinernestøtter den svakeste parten og de israelerne somer motstandere av Israels okkupasjon. Det er bra atFagforbundet jobber aktivt i forhold til den utrolig urettferdigesituasjonen i denne konflikten, sier Sonia Kvam.

– Jeg gleder meg til å jobbe med å skapeengasjement i forhold til Palestina, sier Veronica Sandanger.

– Dette er en viktig jobb, og vervet forplikter, sier RuneBreisnes.

Demonstrasjon i Palestina.