Fagforbundets leder Mette Nord.

Fagforbundet: – Angrep på streikeretten

– Vi er opprørt over at regjeringa griper inn med tvungen lønnsnemnd i en streik der Fagforbundet og FO har foretatt et svært ansvarlig streikeuttak. Vi har nettopp vært opptatt av å hindre fare for liv og helse. Dette er et angrep på den frie streikeretten, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

Tone Faugli, leder for forhandlingsenheten i Fagforbundet.

Streiken fortsetter: Nytt tilbud fra NHO imøtekommer ikke Fagforbundets viktigste krav

Streiken i private omsorgsbedrifter forsetter selv om NHO fredag 15. januar kom med et nytt tilbud til Fagforbundet. – Det NHO tilbyr oss er ikke en imøtekommelse av de viktigste kravene Fagforbundet har, sier leder av forhandlingsenheten, Tone Faugli.

- Vi mente vi hadde en løsning som kunne brakt begge oppgjørene (NHO 453 og 481) i havn, sier forhandlingsleder for Fagforbundet Anne Green Nilsen.

NHO-streiken i private omsorgsbedrifter: ­– Fagforbundet har vært ansvarlige

Tidligere denne uken gikk virksomhetslederen i Frelsesarmeens barnehager ut og sa at de er sterkt kritiske til at Fagforbundet «velger å bruke barnehager som lønnskamparena under en pandemi». Forhandlingsleder Anne Green Nilsen i Fagforbundet mener kritikken bommer. – Vi har vært ansvarlige, understreker hun.

Streiken i private omsorgsbedrifter og barnehager utvides

Fagforbundet og FO utvider streiken mot NHO. Fra torsdag 14. januar er ytterligere 37 medlemmer av Fagforbundet og 6 fra FO tatt ut. Totalt vil da 80 LO-medlemmer være i streik.

Får du lønna du har rett på?

Rettferdig lønn - vi krever en likebehandling av ansatte

Farah og Siri gikk sammen på høyskolen. Farah ble vernepleier, mens Siri ble sjukepleier. De gikk like lenge på skolen, og har jobba i hvert sitt fag like lenge. Med 10 års ansiennitet er Siri likevel sikret 150 000 mer enn Farah, fordi NHO ikke lenger ville likestille dem.

Brøt med NHO for å sikre medlemmene likebehandling

Forhandlingene med NHO for ansatte ved private sykehjem endte torsdag 12. november i brudd. Tidligere samme uke brøt forhandlingene blant ansatte i ulike private barnevernsinstitusjoner, asylmottak og Blindeforbundet sammen.