Sykehusstreiken: Ni av ti er enige i kravet om pensjon for deltidsansatte

Får massiv streikestøtte: Streikeleder Bjørn Wølstad-Knudsen og de streikende ved sykehusene. (Foto: Fagforbundet)

91 prosent støtter kravet om at deltidsansatte ved sykehusene skal få pensjon, viser ny meningsmåling. – Dette gir oss ekstra styrke, sier streikelederen ved Oslo Universitetssykehus.

12.06.2019 av Kjell-Erik Kallset
Sist oppdatert: 13.06.2019

En meningsmåling Sentio har tatt opp for Fagforbundet viser at 91 prosent av de spurte er enige med kravet om at deltidsansatte skal få pensjon. Bare fem prosent er uenige, mens fire prosent av de spurte er i tvil.

– Lytt til folket, Bratten!

– Dette viser at det er massiv støtte til streikegrunnlaget. Når 91 prosent sier de støtter kravet vårt, bør det være et kraftig og tydelig signal til sykehusdirektørene og til Anne Kari Bratten i arbeidsgiverorganisasjonen Spekter. Dette viser at de som streiker støttes av det norske folket, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.

Hun er begeistra for den klare beskjeden.

Fagforbundet

– Vi mener det er blodig urettferdig at de med små deltidsstillinger ikke får pensjon. Det er det helt klart at folk flest også gjør. Nå må arbeidsgiverne lytte og komme oss i møte, oppfordrer Nord.

Sentios bakgrunnstall viser at det er massivt flertall for Fagforbundets krav i alle grupper, uavhengig av kjønn, alder, geografi, inntekt og utdanning. Det er noe større støtte blant dem som sympatiserer med partiene på venstresiden, enn dem på høyresiden. Men selv blant Høyres og Venstres velgere er det henholdsvis 88 og 83 prosent som er enige i pensjonskravet.

Får brei støtte fra alle

Ved Oslo Universitetssykehus er streikeleder Bjørn Wølstad-Knudsen ute i sin første streik noensinne, etter "mer enn en halv mannsalder" som tillitsvalgt. Han er også glad for resultatet av meningsmålingen, men er ikke særlig overraska.

– Det er fantastisk bra, og helt i tråd med det jeg og våre streikende medlemmer opplever hver dag. Vi får brei støtte fra alle. Jeg har ikke møtt noen som er negative til streikegrunnlaget, sier Wølstad-Knudsen.

Han forteller at det er en "fin opplevelse" å være i streik, og at det gjør at han kommer mye i kontakt med medlemmene, både de som er i streik og andre.

– Jeg skulle gjerne vært foruten streiken, men ikke foruten den lærdommen jeg får og samholdet jeg føler. Streik er et lagarbeid, og jeg har veldig dyktige folk rundt meg, sier streikelederen.

"Full guts"

– Hvordan ser du på at det var en frivillig mekling som ikke førte fram?

– Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor dette sitter så langt inne for arbeidsgiverne i Spekter. Vi har et rettferdig krav som ikke koster arbeidsgiverne mye.

– Hvordan er motivasjonen til medlemmene, etter to uker med streik?

– Folk er motiverte, selv om dette har vart lenge. Det er full guts for å stå på videre, og det er morsomt å høre at fil sier at de streiker for det de selv har. Det er en ståpåvilje i solidaritetens navn, sier Wølstad-Knudsen som i tillegg til å være streikeleder, er leder av Fagforbundet Sykehus og Helse, Oslo.

Undersøkelsen fra Sentio er gjennomført over telefon, med et representativt utvalg på 1.000 personer over 15 år fra hele landet. Intervjuene ble gjennomført i tidsrommet 4. til 11. juni 2019.

De stilte følgende spørsmål: "Det er streik i sykehusene nå fordi deltidsansatte med mindre enn 20 prosent stilling ikke får rett til pensjonsopptjening. Er du enig eller uenig i at de deltidsansatte skal ha rett til pensjon?"