Nyheter

Riksmekler Edvard Os (enden av bordet) ønsker velkommen til mekling for Olavshallen i Trondheim. Arbeidsgiver til venstre i bildet, arbeidstakersida til høyre.

Avverget streik i Olavshallen

Fagforbundet og Spekter kom til enighet om ny tariffavtale natt til tirsdag. Dermed kan 15 ansatte la streikevestene ligge – og gå på jobb som vanlig ved konserthuset i Trondheim.

Solid laginnsats: Flere postbud fikk etterbetalt etter søndagsjobbing - Magne Lillebø fikk 70 000.

Postbud fikk 70 000 etterbetalt etter søndagsjobbing

De siste årene har det vært søndagsdistribusjon av reklame i flere regioner, og budene har ikke fått riktig lønn. – Vi oppdaget feilen, tok fatt i saken, og sto på krava. Nå får medlemmene våre etterbetalt pengene de har krav på, sier Jarle Eide, leder for Fagforbundet Post Vestlandet, til Fagbladet.

Enighet i lønnsoppgjøret i Norlandia-barnehagene.

Enighet i Norlandia-barnehagene

Tirsdag kveld kom partene til enighet i forhandlingene for Norlandia-barnehagene med bistand fra Spekter og LO Stat.

Disse områdene i Spekter er ferdigforhandlet

Spekter er et tariffområde som er delt inn i 13 forskjellige områder og forhandlingene foregår som forskjellige etapper.

F.v.: Forhandlingsleder i Fagforbundet, Anne Green Nilsen, forhandlingsleder i Spekter, Anne-Kari Bratten, og forhandlingsleder i Delta, Trond Ellefsen.

Enighet i mellomoppgjøret for Spekter helse A2

Det ble enighet i Spekter Helse A2-delen for ansatte i sykehus onsdag kveld 31. mai.

Start i forhandlingene i Spekter helse A2

Onsdag 31. mai starter forhandlingene i Spekter helse. Nå forhandles det om lønn, som hører til den såkalte A2-delen.

Forhandlingene mellom Fagforbundet og Bring Før7 i mellomoppgjøret 2023 er i havn.

Lønnsløft for ansatte i Bring Før7

Fagforbundet har kommet til enighet forhandlingene med Bring Før7. Oppgjøret er i tråd med frontfaget.

Forhandlet for ansatte i Den Norske Opera og Ballett: t.v leder i Fagforbundet Teater og scene, Mari Røsjø.

Enighet i lønnsoppgjøret for Den Norske Opera og Ballett

Det er avtalt et lønnsoppgjør noe over frontfagets ramme, gitt som et generelt kronetillegg til alle på 30 000,- med virkning fra 1. april 2023.

Forhandlingsdelegasjonen Teateroverenskomsten, i midten foran: Hovedtillitsvalgt Ola Erik Blæsterdalen og leder i Fagforbundet Teater og Scene, Mari Røsjø.

Teateroverenskomsten i havn

Etter en lang dag med forhandlinger kom partene til enighet sent på kvelden 2. mai. Det er avtalt et lønnsoppgjør i tråd med frontfagets ramme på 5,2%, gitt som et generelt kronetillegg til alle på kr 32 000,- med virkning fra 1. april 2023.

Fagforbundet Post og Finans leverte inn sitt første krav, torsdag 27. april 2023.

Enighet i lønnsoppgjøret i Posten Norge

Fagforbundet Post og finans har forhandla fram et lønnsløft for de ansatte i Posten Norge. Resultatet er i tråd med frontfaget og sikrer en lavlønnsprofil.

Bussjåfør

Lønnsløft for bussjåfører

De sentrale forhandlingene i forbindelse med årets mellomoppgjør på Bussbransjeavtalen er ferdig. Partene ble enige om et samlet tillegg på 13 kroner timen med virkning fra 21. april 2023.

Fagforbundets forhandlingsdelegasjon: F.v: Gerd Øiahals, Jacqueline Hopkinson, Kai Nygård, Nora Hagen, Helene Harsvik Skeibrok, Odd Haldgeir Larsen og Bernth-Harry Eliassen.

Enighet i lønnsforhandlingene Spekter A-del

Det ble enighet i de sentrale forhandlingene i Spekter-området. Det blir 14.625,- kr i sentrale tillegg.

Krever økt kjøpekraft i Spekter

I dag, mandag 24. april kl 12.00, starter forhandlingene i årets lønnsoppgjør for over 50 000 medlemmer i Spekter-området.

I STREIK: Det er streik i LO/NHO-oppgjøret. Her er Fagforbundets leder, Mette Nord sammen med LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Fellesforbundet-leder Jørn Eggum.

Forhandlingsstart i andre lønnsoppgjør utsettes

Forhandlingene i kommunesektoren og i Spekter utsettes på grunn av streiken i privat sektor.

Fornøyd med å unngå streik: Anne Green Nilsen, her fra mekling i PBL tidligere i høst.

Splitter ny tariffavtale for ansatte i Tian Helse

Det måtte en mekling til, men til slutt fikk de ansatte i Tian Helse tariffavtalen på plass. - Nå har vi fått på plass en tariffavtale som sikrer våre medlemmer lønns-, arbeids- og pensjonsvilkår på linje med offentlig sektor, sier Fagforbundets forhandlingsleder Anne Green Nilsen.

Splitter ny tariffavtale for ansatte i Tian Helse

Arbeidsgiverorganisasjonen Spekter møtte Delta og Fagforbundet til mekling for å få på plass en helt ny tariffavtale for Tian Helse as. Natt til 10. januar kom partene fram til et anbefalt resultat.

Gerd Øiahals, leder av Fagforbundet Post og finans.

Ingen streik i Posten

Partene i meklingen i oppgjøret mellom Posten Norge og Fagforbundet ble enige natt til torsdag 8. september. Dermed blir det ingen streik.

Illustrasjon fra Haukeland universitetssykehus.

Stemte ja til lønnsoppgjøret i Spekter

Et klart flertall av medlemmene som deltok i uravstemningen i Spekter helse sa ja til det framforhandlede resultatet.

Tok natta til hjelp og ble enige: Forhandlingslederne, f.v Lizzie Ruud Thorkildsen, Delta, Anne Green Nilsen, Fagforbundet, og Bjørn Skrattegård, Spekter.

Enighet i Spekter Helse-oppgjøret

Det ble enighet i Spekter Helse A2-delen natt til tirsdag. Oppgjøret omhandler lønn for ansatte i sykehus.

Fagforbundets forhandlingsdelegasjon f.v Nora Hagen, Helge Sørli, Kai Nygaard, forhandlingsleder Anne Green Nilsen, Siv Kjøllmoen.

Forhandlingsstart i Spekter Helse

Mandag 20. juni klokka 10 overleverte Fagforbundet kravdokumentet til arbeidsgiverforeningen Spekter. Det forhandles nå om den såkalte A2-delen, som omhandler lønn for ansatte i sykehus.