Tarifforhandlingene mellom LO og NHO i gang - SISTE: Brudd i forhandlingene

Oktober 2009

Oktober 2009 (Foto: Oddveig Hebnes)

Mange fortjener et løft i år: – Denne pandemien har vist verdien av innsatsen til en lang rekke yrkesgrupper, sa LO-leder Peggy Hessen Følsvik da forhandlingene startet 24. mars. Dagen etter ble det brudd og oppgjøret går nå til mekling.

24.03.2021 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 13.04.2021

SISTE: Etter to dagers forhandling, ble det brudd i forhandlingene mellom LO og NHO 25. mars. Det betyr at oppgjøret går til mekling.

Les mer om forhandlingsbruddet: - NHO viser ingen vilje til å komme fram til et forhandlingsresultat. Det er helt uakseptabelt at våre medlemmer skal få mindre å rutte med, sier Mette Nord.

Vil sikre kjøpekraft

«Med bakgrunn i den endrede situasjonen ved årets mellomoppgjør som følge av pandemien, vil LO sikre medlemmenes kjøpekraft og gjennom sine krav prioritere seriøsitet, likelønn og å motvirke lavlønn.»

Dette er kravene LO går inn i årets tariffoppgjør med.

Se resultat av tariffoppgjør fra 1990-2019.

Styrket konkurranseevne

– NHO har vist til krisen vi står i og lønnsveksten hos handelspartnerne, men denne krisen handler ikke om norsk konkurranseevne mot handelspartnerne. LO legger alltid vekt på norsk konkurranseevne. Denne har styrket seg betydelig de siste årene, sier Hessen Følsvik på lo.no.

Hun viser til at norske arbeidstakere står i en spesiell situasjon med 200 000 arbeidsledige. Mange av dem har vært ledige i over ett år.

Viktig å trygge inntekten

– Det er de som har betalt den høyeste prisen. Denne pandemien har vist verdien av innsatsen til en lang rekke yrkesgrupper. Det er mange som fortjener et lønnsløft, og som har stått på under denne pandemien for at samfunnet skal gå rundt, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

– Denne krisen kan ikke løses med reallønnsnedgang. Det er åpenbart at det å sikre kjøpekraften vil skape en trygghet for inntekt som folk trenger nå. Det er også viktig for å holde hjulene i gang i en krevende tid, legger hun til.

Se LOs delegasjon til mellomoppgjøret  LO/NHO 2021 på frifagbevegelse.no

Fagforbundet krever offentlig lønnsløft

Tallene fra teknisk beregningsutvalg (TBU), som beregner lønnsutviklingen i ulike sektorer, viser at privat sektor rykket fra ansatte i offentlig sektor i lønnsoppgjøret i 2020 som var et hovedoppgjør.

– Lønnsgapet må tettes i mellomoppgjøret. Når det har vært tatt ut større tillegg enn det som har vært forventet i privat sektor, så skal det gis uttrykk i offentlig sektor senere. Da skal vi ha en høyere del av rammen i neste runde, sa Fagforbundets leder Mette Nord da TBU-tallene ble lagt fram.

TBUs prognose for prisveksten i år er 2,6 prosent.