Godt resultat for ansatte i FUS barnehager

Fagforbundet kom til enighet i årets hovedtariffoppgjør for ansatte i FUS barnehager.

13.10.2016 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 31.10.2016

Last ned: Protokoll

Etter fem dagers forhandlinger kom partene til enighet torsdag 13. oktober i årets tariffoppgjør. Resultatet sikrer de ansatte i FUS barnehagene et oppgjør som er innenfor de økonomiske rammene til kommunal sektor.

Last ned: Tariffplakat for ansatte i FUS barnehagene

– Vi er godt fornøyd med at vi har kommet fram til en ny pensjonsordning for Fagforbundets medlemmer som er framtidsretta, livsvarig og kjønnsnøytral, sier Fagforbundets forhandlingsleder, Mette Henriksen Aas. - Den nye pensjonsordning er forutsigbar både for våre medlemmer og for arbeidsgiversiden.

Ny pensjonsordning

Fagforbundet og FUS har blitt enige om en ny og framtidsrettet tjenestepensjonsordning i barnehagene.

Den nye ordningen er en «hybridpensjon», dvs. at den er livsvarig, kjønnsnøytral og har garantier som gjør at pensjonskapitalen ikke kan gå tapt eller reduseres i verdi. Dette er den andre tariffavtalte hybridordningen Fagforbundet inngår i løpet av kort tid.

– For ansatte som likevel kan forventes å få en pensjon som er lavere enn det dagens ordning skulle gi, er det avtalt kompensasjon gjennom høyere lønn, sier Aas.

Det er avtalt å videreføre en AFP-ordning som tilsvarer ordningen i kommunale barnehager og PBL. Videre er det avtalt gode etterlatte- og uførepensjonsordninger.

Økonomi

Det økonomiske resultatet er innenfor samme ramme som i kommunal sektor, og er i hovedsak sammenlignbare med tilsvarende grupper.

*Tilleggene gjelder fra 01.05.2016

Last ned: Ny lønnstabell for ansatte i FUS barnehager

• Alle skal ha et lønnstillegg på minimum kr 6 000 med virkning fra 1.mai 2016.
  • Nye minstelønnssatser gjelder fra samme dato.
  • Styrer med godkjent utdanning er omfattet av gruppen som har rett til lønnstillegg for tilleggsutdanning/videreutdanning. Tillegget for 60 studiepoeng er økt til 16000 pr. år.

FUS-barnehagene eies av Trygge Barnehage. FUS drifter i dag mer enn 170 barnehager i 82 kommuner.

Besøk Fagforbundets tariffsider for mer informasjon om lønn og avtaler.