Å organisere seg lønner seg- også for lommeboka

Frisører i Kristiansand går i tog for heving av minstelønna.

Frisører i Kristiansand går i tog for heving av minstelønna. (Foto: Eva Kylland)

Lønningene på en arbeidsplass øker med 14-15 prosent dersom halvparten av de ansatte er organiserte.

28.02.2017 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 24.03.2021

Meld deg inn i Fagforbundet i dag!

Forskning viser klart hva som skjer med lønn om de ansatte organiserer seg.

Det er når flere, og minst en fjerdedel av de ansatte på en arbeidsplass organisererer seg, at lønningene øker, skriver frifagbevegelse.no.

Samfunnsforskerne har målt hvor mye mer du prosentvis tjener i timen dersom du og kollegene dine er organisert. Forskerne ser ikke at den enkeltes fagforeningsmedlemskap gjør noen vesentlig forskjell.

Sammenlignet med arbeidsplasser uten fagorganiserte, så øker lønna med seks prosent for kvinner og åtte prosent for menn – dersom da altså inntil en firedel av de ansatte er organiserte.

Jo flere som er fagforganisert, jo mere øker lønna. Er mellom halvparten og tre fjerdedeler av de ansatte organiserte – så øker lønningene med hele 23 prosent for kvinner og 18 prosent for menn.

Å organisere seg gir overraskende stor betydning

– Norge er et land med mange fagorganiserte og sterke fagforeninger. Samtidig er vi et land der lønnsoppgjørene er nokså sentraliserte. Det siste tatt i betraktning, er det overraskende hvor mye lokal fagforeningsaktivitet åpenbart må ha å si for lønningene våre, sier forsker Harald Dale-Olsen ved Institutt for samfunnsforskning (ISF) i Oslo til forskning.no.

Det er altså på tide å komme seg ut av tenkeboksen.

Meld deg inn i Fagforbundet!