Energiarbeiderne tilbake på jobb

Illustrasjon Fagforbundets arbeidsutvalg feirer.

Illustrasjon Fagforbundets arbeidsutvalg feirer. (Foto: Marianne Billing)

Den sju uker lange streiken er over. De streikende ble i ettermiddag enige med KS Bedrift om lønns- og arbeidsbetingelsene for ansatte i energisektoren.

08.11.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 09.11.2016

Konflikten dreide seg først og fremst om avspaseringsordningen til beredskapsvaktene. Løsningen innebærer at vaktene ikke lengre er obligatoriske gjennom den sentrale tariffavtalen. Vaktenes innhold og kompensasjon må avtales mellom partene i hvert enkelt selskap, dersom energimontørene skal ha plikt til å delta.

- Vi har kommet fram til en god løsning. Nå må hvert enkelt selskap finne en ordning som gir en trygg og sikker beredskap. Det er vi gjerne med på å avtale lokalt, sier Bjørn Fornes, EL og IT Forbundets forhandlingsleder.

- I tillegg har vi fått en bra løft av minstelønnsatsene, sier Stein Guldbrandsen som har ledet forhandlingene på vegne av Fagforbundet.

EL og IT Forbundet og Fagforbundet ønsket å beholde dagens avspasering på en time per femte time på vakt. KS Bedrift ønsket en avspaseringordning på en time per sjuende time på vakt.

Det var viktig for forbundene å stanse den svekkelsen KS Bedrift foreslo av den sentrale avtalen.
- At det ble gjort ved å gjøre vaktene frivillig er helt i tråd med forbundets vedtatte prioriteringer, sier Fornes.

Forhandlingsresultatet skal ut til uravstemning blant medlemmene både i Fagforbundet og i El og It-forbundet.

Fristen for Fagforbundets medlemmer er satt til 20. november klokka 24. Det gjennomføres en elektronisk uravstemning.

Den nye tariffavtalen kort oppsummert:

• Plikten til å delta i vakt bortfaller
  • Lokale lønnsforhandlinger med bakgrunn i frontfagets ramme på 2,4 prosent.
  • Økte minstelønnssatser
  • Innført «Faglig veileder» med kompensasjon