Energistreiken trappes opp i dag, fredag

Illustrasjonsfoto:

Illustrasjonsfoto: (Foto: Per Flakstad)

Streiken for ansatte i kommunale og fylkeskommunale energiverk trappes opp fra i dag, fredag 30. september. Fagforbundet har streikende medlemmer i ytterligere to fylker.

30.09.2016 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 12.10.2016

– Vi konstaterer at det fortsatt er liten vilje til å finne en løsning for streiken og beklager mulige konsekvenser for tredjepart. Våre krav er viktige fordi de har med de ansattes sikkerhet å gjøre, og fordi vi krever likebehandling med de ansatte energiarbeiderne som går på tariffavtalen med NHO, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.

Det var natt til fredag 23. september at forhandlingene med KS Bedrift brøt sammen etter to dagers mekling. Arbeidsgivers krav om å kutte i hviledager førte til brudd og streik. Det er organisasjonene Fagforbundet, EL og IT Forbundet, Delta, Maskinistforbundet, NITO og Tekna som forhandlet med arbeidsgiverorganisasjonen KS Bedrift.

Last ned streikemateriell til å dele ut!

Urimelige krav

Det er arbeidsgivernes krav om å redusere avspaseringsordningen for beredskapsvakter i energisektoren fra tre til to dager som er årsaken til at partene ikke kom til enighet. I praksis betyr det at de fleste, som har ti vakter i året på syv døgn i strekk, mister ti hviledager i året.

Stein Guldbrandsen, leder av Seksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, sier at kravene til arbeidsgiversida var urimelige og at en kun krever likebehandling.

– Etter syv døgn på jobb ønsker vi å beholde tre hviledager. Det tilsvarer det som ansatte i energiverk organisert i NHO har hatt i tariffavtalen lenge.

Ville redusere antall hviledager

Fagforbundet understreker at en del av bruddgrunnlaget handler om å få inn hviledagsbestemmelse i tariffavtalen.

– Fram til 2015 har arbeidsmiljøloven sikret de nødvendige hviledagene. Nå er den svekket, og sikrer bare to hviledager. Når KS Bedrift (arbeidsgiverorganisasjonen) kun ønsker å ligge på lovens minstestandard mener vi de ikke ivaretar sikkerheten til de ansatte. Noe som i dette tilfellet betyr at det blir streik, sier Guldbrandsen.

Viktig beredskap

Beredskapsvakta i energibransjen er en av de mest kritiske i samfunnet. Det er nødvendig med korte responstider, og både privatpersoner, bedrifter og sykehus er avhengige av at beredskapsvaktene rykker ut så fort som mulig ved strømbrudd.

– Kutt i antall hviledager er urimelig og kan føre til dårligere beredskap, sier Guldbrandsen.

Streikeuttak Fagforbundet

I fase en har har Fagforbundet tatt ut 14 medlemmer. I fase to vil ytterligere 6 medlemmer tas ut.

TROMS: Ymber

TELEMARK:Kragerø Energi AS, Kragerø Energi Holding AS, Tinn Energi AS og Notodden Energi AS.

MØRE ROMSDAL: Rauma Energi AS og Svorka kraftverk.

SOGN OG FJORDANE: Lærdal Energi (fra lørdag 1. oktober)

FINNMARK: Repvåg kraftlag

Hele Fagforbundet "i streik"

Streik er streik! Uansett hvor mange eller få medlemmer som er i tatt ut i konflikt, er hele Fagforbundet "i streik". Dette er hva som møter besøkende ved Fagforbundets hovedkontor i disse dager.

Ellisiv Solskinnsbakk