Lønnsforhandlingene fortsetter etter jul

Tone Faugli og Steinar Fuglevaag forhandler om pensjon for Fagforbundet.

Tone Faugli og Steinar Fuglevaag forhandler om pensjon for Fagforbundet. (Foto: Kristian Brustad)

Hovedoppgjøret 2020 kom først i gang i september og har vært intenst og krevende for hele organisasjonen. Kommuneoppgjøret i KS, Oslo kommune, Staten og deler av Spekter er i havn, sammen med flere andre områder. Men noen områder ligger fremdeles på vent hos riksmekleren, og Fagforbundet er inne i en streik i kirkelig sektor.

17.12.2020 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 07.01.2021

Fagforbundet går inn i jula med streik i kirkesektoren. Meklinga i oppgjøret mellom KA (kirkelig ansattes arbeidsgiverorganisasjon) og blant annet Fagforbundet og Presteforeningen brøt sammen natt til lørdag 12. desember.

Kjernen i konflikten er at arbeidsgiverne ikke ville videreføre et lønnstillegg som prestene har gjennom en avtale som ble inngått for fem år siden. Ordningen skulle kompensere prestene for at de ikke lenger hadde boplikt. Arbeidstakersiden har i årets oppgjør krevd at lønnsnivået dette tillegget ga, skulle videreføres. KA krever å kunne ansette prester på et lønnsnivå som ligger inntil 50-60 000 kroner under dagens nivå.

Les mer om streiken her

Mer tariff i januar

Hovedoppgjøret 2020 kom i gang i september og har vært intenst og krevende for hele organisasjonen. Kommuneoppgjøret i KS, Oslo kommune, Staten og deler av Spekter er i havn. Det samme gjelder mange andre områder. Men noen områder ligger fremdeles på vent hos riksmekleren. Følg med på nettsidene om lønn og avtaler på fagforbundet.no.

Det er gjennomført uravstemninger. Det har vært høy temperatur på grunn av misnøye og en økonomisk ramme på 1,7 prosent i frontfaget, som ga lite spillerom.

– Vi har hatt en streik i bussbransjen der vi vant opinionen og fikk vist at streikeviljen er på topp når det er urettferdighet som skal bekjempes, sier Tone Faugli, leder av forhandlingsenheten i Fagforbundet.
Etter ny runde hos mekler ble det lagt fram et anbefalt resultat, som samla fikk et svakt ja i uravstemninga.

Les også: Dyrepleierne sa nei i uravstemning

Stor og gledelig barnehageseier

Fagforbundet og Delta var klar for å streike i Norlandia barnehagene, som hører til Spekter. Streiken ble heldigvis avblåst, for arbeidsgiver ga etter, og det ble i stedet en full seier for hovedkravet om en barnehagepensjon.

– Det betyr en barnehagepensjon i Spekter og Norlandia på lik linje med andre private barnehager, en sak fagbevegelsen har kjempet for i flere år, sier Faugli og legger til at det er så viktig fordi Fagforbundet kjemper for hybridpensjon også i andre oppgjør.

Flere meklinger i 2021

En uravstemning fikk nei fra medlemmene, dyrepleierne ble ikke fornøyd. De står i kø hos mekler, og meklingsdato mellom Fagforbundet og NHO blir ikke satt før neste år.
To andre NHO-avtaler skal også mek­les i januar.

Den ene er NHO 481, pleie- og omsorgsoverenskomsten. Den omfatter ansatte i privat pleie og omsorg, som helsefagarbeidere, omsorgsarbeidere, sykepleiere, helsesekretærer, hjelpepleiere, hjemmehjelpere, assistenter, kontor- og administrasjonsmedarbeidere, kokker, renholdere og byggdriftere.

Den andre, NHO 453 som omfatter blant annet medlemmer innen rus­omsorg, barnevern, Blindeforbundet, asylmottak og psykisk helsevern.

– Dette er områder som handler om både omfangsbestemmelser og likebehandling så det blir utfordrende, tror Tone Faugli.

Fare for streik

Et siste område som gjenstår er Spekter område 1, kulturvirksomheter. Det handler om pensjon for ansatte i operaen og i Teater-Norge.

Streikefaren i de meklingene som kommer er stor, men Fagforbundet går inn med håp om en enighet.

– Vi blir ikke arbeidsledig i 2021 heller, det er sikkert og visst, streiker eller ikke streiker, sier Tone Faugli.